I mars i fjor ble dagligvareaktørene Coop og Norgesgruppen lei av å se på at bankene med appene Vipps, Mobilepay og Mcash konkurrerte seg i mellom om hvilken app som skulle bli den foretrukne i norske butikker. De ellers innbitte konkurrentene i dagligvaremarkedet valgte derfor å etablere et eget selskap, Retail Payment, som fikk som oppgave å lage en plattform for alle typer av betalingsløsninger i butikk.

– Vi har ingen preferanse hva gjelder mobilbetaling. Vi representerer handelen, og det handelen ønsker er at kjøp skal bli gjort opp – uansett måte. Det har vært mye synsing om at det kontantløse samfunnet er på vei inn, og at all betaling skal gå via mobil. Våre undersøkelser viser at det er lite som tyder på det med det aller første, sier markedsdirektør Tone Elise Steig i AERA, tidligere Retail Payment.

– Det er tvert imot oppsiktsvekkende mange som bruker kontanter, sier Hans Petter Hoel i Aera.

Overraskende høy kontantbruk

Undersøkelsen AERA har gjennomført og sammenstilt med faktiske tall fra butikkene viser at så mange som 46 prosent brukte kontanter i løpet av siste uke ved handel i butikk. 85 prosent hadde også brukt bankkort, mens de færreste – 15 prosent – brukte mobilen til betaling.

– Vi synes det er veldig overraskende at så mange fortsatt bruker kontanter. Og på spørsmål om man tror de fortsatt vil bruke kontanter ti år frem i tid, så svarer én av fem ja på det, sier Hoel.

Og legger til:

– Ropet etter apper for betaling i butikk er ikke der ennå.

Ifølge Norges Bank statistikk ligger kontantmengden ute i samfunnet stabilt på rundt 50 milliarder kroner de ti siste årene. Undersøkelser sentralbanken har gjort viser at rundt hver femte transaksjon i varehandelen fortsatt gjøres med kontanter.

«Det er ikke betalingen som gjør at folk står i kø»

Årsaken er at Norge allerede har et av verdens meste effektive betalingssystemer – bankkort og bankenes felleseide selskap Bankaxept.

– Det er ikke betalingen som gjør at folk står i kø i butikken. Det kan være gøy med en eller annen duppedings, men hvis det ikke gjør handelen raskere og mer effektiv, blir det ikke brukt, sier Hoel.

Hoel og de foreløpige 11 ansatte i AERA har uansett jobbet hardt det siste året med å lage en identifikasjons- og betalingsplattform. Plattformen skal ta alle typet betalingsløsninger og samtidig sikre at kunden kjennes igjen og sikres den bonusen den skal ha gjennom ulike kundeprogrammer.

«Altfor pessimistisk»

Leder for Vipps, Rune Garborg mener Hoel er altfor pessimistisk i sitt syn på mobilbetaling i butikk fremover.

– Det var ikke mye mobilbetaling før 2015. Nå er det 2,6 millioner brukere. Når det blir like enkelt eller enklere å bruke mobilen i butikk, kommer bruken til å eksplodere. Hvis en 20-åring i dag enkelt kunne betalt med mobilen, ville han ikke gått med kort, sier Garborg.

Han er positiv til Aeras utvikling av en plattform som kan brukes til alle mulige betalingsløsninger.

– Vi er positive til all utvikling, men det er viktig at det lages noen felles standarder, så det oppleves likt for kunden uansett hvilken butikk han går innom, sier Garborg.

Konkurs i Moods stoppet pilotprosjekt

Torsdag forrige uke skulle bli en merkedag. Da skulle Aera-plattformen tas i bruk av Moods of Norways hovedbutikk i Oslo. Konkursen i kleskjeden i september stoppet den planen.

– Ja, det var litt dumt. Vi har flere potensielle kandidater. Kassasystemloven gjør at betaling må integreres med kasseapparatet. Det hadde vi på plass hos Moods. De andre aktørene vi representerer er større. Det krever en større operasjon for å få alt på plass, sier Hoel.

Hadde Moods fått implementert systemet, ville butikken kunne fulgt kundens bevegelser på vei inn i butikken, hvis kunden på forhånd hadde samtykket i å være med i Moods kundeprogram.

– Kunden ville blitt gjenkjent når den kom i butikken. De hadde også på plass avanserte prøverom som registrerte hvilke varer du hadde med i prøverommet. Fant du en modell som passet, så kunne kunden senere gått på nett og funnet alternative størrelser og betalt der, sier Hoel.

– Etter hvert kan vi knytte sammen ulike aktører som gjør at kunden blir gjenkjent flere steder. Vi skal legge til rette for en sømløs kundeopplevelse, skyter Steig inn.

– Og hva med personvernet?

– Alt er i henhold til personvernregler, også til den strengere personvernloven som kommer i mai neste år. Samtykke mellom deg som forbruker og kjeden du handler hos, ligger i bunn for bruken. Vi har brukt masse energi og ressurser på å ligge i forkant av dette regelverket, sier Hoel. (Vilkår)

Øystein «Pølsa» Pettersen har toppfart på 78,5 km/t
OL-mester Øystein «Pølsa» Pettersens tips for utforkjøring på rulleski.
02:19 Min
Publisert: