Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
${loggedInUserFirstNameFirstChar}${loggedInUserLastNameFirstChar}
Tips oss
${loggedInUserFirstNameFirstChar}${loggedInUserLastNameFirstChar}
${ subscriptionType }
${ loginMenu.buttonText } ${ bliAbonnent.buttonText }
  • ${ logoutMenu.buttonText }
  • ${ nhstLogoutMenu.buttonText }
Handel

Vokser fra Rema med Rimi

Kiwi og Coop Extra kaprer markedsandeler ved å omprofilere Rimi-butikker. Mens Rema sliter med veksten, har Kiwi-franchisetager James Frederiksen økt omsetningen med 30 prosent.

2 min Publisert: 10.09.15 — 21.45 Oppdatert: 8 år siden

Franchisetager James Frederiksen på Fjellhamar har nesten doblet salget av frukt og grønnsaker etter at han byttet ut Rimi med Kiwi.
Franchisetager James Frederiksen på Fjellhamar har nesten doblet salget av frukt og grønnsaker etter at han byttet ut Rimi med Kiwi. (Foto: Elin Høyland) Mer...
Mads Kvernen Kleppe

Dagligvarekampen

Dagligvaremarkedet i Norge var ifjor på 160,1 milliarder kroner eksklusiv moms.

Tre store grupperinger har nå over 95,7 prosent av markedet etter at Coop kjøpte Icas butikker.

Norgesgruppen, som blant annet eier kjedene Kiwi, Meny og Ultra, har 42 prosent av markedet. Deretter følger Coops kjeder (inkludert Rimi) med 29,8 prosent og Rema 1000 med 23,9 prosent.

Rimi forsvinner

Lavpriskjeden Rimi ble etablert av dagligvaremilliardær og Orkla-eier Stein Erik Hagen.

Siden

Norgesgruppen Rema Coop Dagligvare Handel

DN Jobb

Ukens stilling

Det som teller

Dagens Næringsliv er Norges fremste næringslivsavis. Siden 1890 har vi vært først med nyhetene om bransjene, bedriftene og menneskene som former samfunnet. Vi gir deg kunnskap, inspirasjon og grunnlag for gode valg.

Sjefredaktør og administrerende direktør

  • Janne Johannessen

Redaktører

Kontakt

Tips oss

Dagens Næringsliv er en del av DN Media Group. For mer informasjon om DN Media Group klikk her. Vi arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.