Få andre butikkjeder kan vise til samme prosentvise vekst som lavpriskjeden Normal Norge, som er en del av det danske Normal-konsernet. Og det går ikke på bekostning av inntjeningen.
I 2020 satt selskapet igjen med 202 millioner kroner på bunnlinjen, opp fra 117 millioner kroner året før. Omsetningen økte fra 1,45 til 1,8 milliarder kroner, tilsvarende en økning på 24 prosent.
Daglig leder i Normal Norge, Thomas Harsvik, sier Normal Norge fortsatt er på full fart oppover, og at mye av veksten er drevet av høy etableringsfart.
– Vi har godt driv, og forventer en økning i både omsetning og resultat neste år, sier Harsvik.
– Hva er hemmeligheten bak suksessen?
– Vi er et konsept som rendyrker fysiske butikker. Det vi lykkes veldig godt med, er konseptet, og at vi fornyer oss hele tiden. Hvis du besøker en Normal-butikk denne uken, finner du gjerne noe annet neste uke. Butikkene er ekstremt dynamiske, så kundene finner noe nytt hele tiden.
Kunne vært mer
Til tross for at en stor del av Normals sortiment er dagligvarer, var selskapet nødt til å holde stengt som følge av korona på store deler av nyåret. På det meste var nær halvparten av butikkene stengt.
– Det er ikke lett å sette tall på hvor mye nedstengningen preger, men det har påvirket oss negativt. Selv om butikkene på utsidene av området økte betraktelig i omsetning, var det ikke i nærheten av å kompensere fullt ut for tapet, sier Harsvik.
Normal kom til Norge i 2017, og gikk inn i et marked med tøff konkurranse både fra dagligvare og andre hurtigvoksende billigkjeder som Europris og Tiger. Likevel klarte kjeden å nå flere ulike kundegrupper med en kombinasjon av nye internasjonale merkevarer innen mat, husholdning og kosmetikk, samt noen egne merkevarer.
– Jeg vil kalle oss en hybrid mellom flere typer butikker for eksempel det som er tradisjonell dagligvare, med enkelte varer du kan finne i både apotek og taxfree-butikk. Det gjør oss til en spennende kjede, sier Harsvik.
Normal er til stede i Danmark, Frankrike, Finland, Sverige, Norge og Nederland.
Per dags dato har kjeden 114 butikker og 1400 ansatte i Norge. Største eier i Normal-konsernet er Bestseller-eier Anders Holch Povlsen, Danmarks rikeste mann.
– Treffer dem midt i hjertet
I perioden 2016–2020 hadde selskapet en gjennomsnittlig årlig vekstrate på 359,3 prosent. Det var mer enn nok til å gjøre Normal til soleklar vekstvinner i Virkes handelsrapport for 2021.
– Normal går mot normalen i handel. De satser på fysiske butikker og går egentlig motstrøms slik utviklingen ellers har vært, men de treffer forbrukeren midt i hjertet. De har gjort forbruksprodukter som vi bruker hver dag tilgjengelig for folk, sa administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke i forbindelse med at Normal ble kåret til vekstvinner.
Kjøpt ut for 70 mill.
Sentralt i oppbyggingen av Normal Norge er de to danskene Michael Eeg (43) og Jesper Brandt (44), som i flere år har vært bosatt i Kristiansand.
De registrerte at Normal gjorde det bra i hjemlandet og kontaktet kjeden for å ta konseptet til Norge. Dermed fikk de ansvaret for å bygge opp et landsdekkende nett av butikker og sikret seg samtidig 25 prosent av aksjene i Normal Norge.
Deres private investeringsselskaper har bokført 70 millioner i inntekter etter at de forsvant ut av kjeden på tampen av fjoråret, skrev DN i august. Det betyr en gevinst på 35 millioner for hver av dem.
Eeg og Brandt har selv ikke ønsket å kommentere gevinsten. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.