Onsdag arrangerte bransjeorganisasjonen Virke konferansen «Retail apocalypse» i Oslo, der temaet var utfordringene norsk handelsnæring står overfor. Ferske tall viser at blant annet at utenlandshandelen på nett og i fysiske butikker vokser kraftig, mens veksten i Norge er svakere.

Norrøna er en av kjedene som i større grad enn andre står imot utfordringene og ser mulighetene som finnes. På konferansen ble sportsutstyrsleverandøren trukket frem som både en vekstvinner og marginvinner. Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen ble også kåret til årets «retail-leder».

Alt er derimot ikke rosenrødt for den norske kjeden med hovedkontor på Lysaker i Bærum.

– Det er ingen hemmelighet at det er en komplisert og utfordrende hverdag. Vi jobber steinhardt for å få god vekst, sier Jørgensen til DN.

Vil ikke bli helt digitale

Sammen med markedsdirektør Martin Lien og viseadministrerende direktør Espen Engelstad forteller han at den største utfordringen de står overfor er å få opp antallet kunder i de 22 fysiske butikkene til kjeden.

– Det er mulig. Vi må endre butikkoppplevelsen med en miks av det digitale og det fysiske, sier Jørgensen.

En fersk rapport fra betalingstjenesten DIBS viser at nordmenn i år vil handle på nett for 144,8 milliarder kroner, en vekst på 17 prosent fra i fjor.

Norske nettbutikker hadde en vekst på 101 prosent i fra 2011-2017, viser tall fra Virke. De fysiske butikkene i Norge har kun opplevd en vekst på 17 prosent i denne perioden.

De siste årene har Norrøna investert i og lansert flere digitale prosjekter, som sjefen mener har vært viktig for å møte utfordringene og nå ut til kundene sine.

Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen ble kåret til årets «retail-leder» på Virkes handelskonferanse. Her på scenen med viseadministrerende direktør Espen Engelstad og markedsdirektør Martin Lien.
Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen ble kåret til årets «retail-leder» på Virkes handelskonferanse. Her på scenen med viseadministrerende direktør Espen Engelstad og markedsdirektør Martin Lien. (Foto: Elin Høyland)

– Vi har vært flinke til å ta beslutninger som kiler i magen, men allikevel gjennomført dem. Men vi vil ikke bli 100 prosent digitale i Norrøna. Det digitale kan ikke erstatte opplevelsen av å høre og se det som er i butikkene, sier Norrøna-sjefen.

Tar høy pris

Jørgensen forteller at det som preger deres bransje er at alle kjedene underbyr hverandre på pris, og at nesten alle produktene er tilgjengelige innen et par dager i hele verden. Norrøna har valgt en prispolitikk som gjør at de fortsatt kan ta en høy pris og har ikke maksimert salget.

– Vi har en ambisjon om å lage færrest mulig produkter. Målet er å bruke lengre tid på utvikle et virkelig bra produkt, i stedet for å spytte ut noe som fort blir utdatert. Flere investerer nå i det å få produktene billigst og raskest mulig ut til konsumentene. Alt går mot lavere priser og raskere salg i de fleste bransjer. Norrøna ønsker å være et motstykke til det og vil heller investere i butikkopplevelsen fremover, påpeker Jørgensen.

– Kanskje er ikke den lave prisen så sentral hvis det ikke ligger god kundeservice bak, legger markedsdirektør Lien til.

I fjor endte Norrøna Sport as med en omsetning på 556 millioner kroner, opp nær 60 millioner kroner fra året før, ifølge årsregnskapet. Resultatet før skatt endte på 101 millioner kroner, en vekst fra 83 millioner kroner i 2016. Konsernet fikk et resultat før skatt på 107 millioner kroner.

«Har ikke 90 års historikk å bygge på»

Norrøna produserer alt fra hovedkontoret på Lysaker. Jørgensen mener at en del av vekstsuksessen i Norge, skyldes at kundene kjenner til produktene og verdiene til kjeden.

– Brukerne har et emosjonelt forhold til produktene våre. Når vi ser at produktene våres brukes år etter år, og sendes til reparasjon etter 16 år, så er det en stor seier for oss, sier Jørgensen.

Det er derimot vanskeligere å ta markedsandeler i utlandet, ifølge sjefen. Norrøna eksporterer til 20 land og har nylig også fått på plass et hovedkontor i Colorado i USA.

– Vi jobber for å få opp eksportveksten, men det er utfordrende. I Norge er det nok folk som kjenner til oss og som vet om våre verdier og hvor mye vi legger i produktene. I utlandet har vi ikke 90 års historikk å bygge på. Der kommer vi inn blant store børsnoterte selskaper og private equity-selskaper, og så skal vi vise hvordan vi er annerledes. Det er ikke lett og en ordentlig kamp, sier viseadministrerende direktør Espen Engelstad.

Tror Amazon kan være på plass i Norge om ett år

Blant foredragsholderne onsdag var Tapad-gründer Are Traasdahl. Han var invitert for å snakke om hva som skjer med norsk handelsnæring når den amerikanske netthandelgiganten Amazon gjør sitt inntog.

Tapad-gründer Are Traasdahl på Virkes Handelskonferanse 2018.
Tapad-gründer Are Traasdahl på Virkes Handelskonferanse 2018. (Foto: Elin Høyland)

Traasdahl tror Amazon, som har over 1.000 milliarder dollar i markedsverdi, er på plass i Norge om mellom ett og fem år. Til sammen går rundt fem prosent av all detaljhandel i USA gjennom Amazon.

– Bransjer som ikke har fulgt med i timen kommer til å få det vanskeligst. De som allerede har litt utfordringer med kunder er det enkleste byttet. Amazon har forenklet kjøpsprosessen og jeg tror alt som kan bidra til å spare tid er viktig for folk, sier Traasdahl.

Han er imidlertid enig med Nørrona-sjef Jørgen Jørgensen om at det ikke er mulig å erstatte fysiske butikker.

– Det er veldig mye som ikke kan skape gode kundeopplevelser på internett, for eksempel en veldig kunnskapsrik person.

Norrøna-sjef Jørgensen frykter ikke Amazon for øyeblikket.

– Vi har foreløpig gjort oss uavhengig av Amazon. Vi er opptatt av kjøpsopplevelsen og våre verdier. Vi er nok også i en prisklasse som ikke er dominert av dem, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Norske næringslivstopper: Slik inspirerer Obama oss
Mange norske næringslivstopper ville høre Barack Obama snakke under Oslo Business Forum. Hvilke likhetstrekk ser de mellom seg selv og ekspresidenten?
03:52 Min
Publisert: