Etter seks kvartaler på rad med omsetningsfall, klarte sportsbransjen endelig å snu den negative trenden på grunn av en pandemi.

– Det er enorme forskjeller i kvartalstallene. Det er fælt å si at koronasituasjonen har vært positiv, men det er åpenbart at den har ført til at nordmenn har ønsket å bruke mer penger på sport og friluftsliv, sier Trond Evald Hansen som er administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

Det er spesielt friluftsutstyr og sykler som har trukket opp salget.

Med en samlet vekst på 18 prosent blant de tradisjonelle sportskjedene i andre kvartal, er det noen aktører som utpeker seg som vinnere i et marked preget av vanvittige svingninger.

XXL meldte om en sammenlignbar vekst på 35 prosent i andre kvartal.

En av de store vinnerne sitter likevel i Sandefjord. Fjellsport-gründer Eric Sandtrø melder om en vekst på 60–70 prosent så langt i år. Til sammenligning hadde de tradisjonelle kjedene rundt tre prosent vekst i første halvår.

– Svingningene er stort sett oppover. Kombinasjonen av netthandel og friluftsliv er ikke det verste stedet å være etter at lockdownen førte til reiseforbud, sier Sandtrø.

Han var en av gründerne i nettbutikken Komplett som selger elektronikk, før han solgte seg ut og gjentok suksessen innen friluftsutstyr.

Fjellsport og de andre nettbutikkene inngår ikke i sportsbransjens samlede omsetningsoversikt.

Forandret alle planer

I fjor solgte Fjellsport for 406 millioner kroner, men satt ikke igjen med mer enn knappe fire millioner kroner. Nå håper Sandtrø at den enorme økningen vil drive opp lønnsomheten i selskapet der Egmont Publishing har kjøpt seg inn som majoritetseier.

– Alle gamle planer er lagt bort. Ingen har vært med på makan før.

Det startet med såkalte «preppere» i mars som handlet nødrasjoner, før salget eksploderte på utstyr for nærturer, fjellturer og camping. Etterhvert måtte de vri over på andre merker og kategorier for å ha nok varer.

– Det har vært vanskelig å få tak i nok varer. Vi har hatt en kreativ gjeng på innkjøp.

Høy vekst innen sportsmote

Også nettbutikken Get Inspired, som har spesialisert seg på sportsmote, har en kjempevekst i andre kvartal som overgår kjedene.

– Nettaktører generelt har nok en betydelig høyere vekst enn 18 prosent, også de som er i sportsbransjen. Veksten vår har vært på 50-100 prosent i denne perioden. Noen måneder bedre enn andre. Noe av veksten kan knyttes til koronaperioden, men vi har investert og gjort store forbedringer i 2019 som også skaper denne veksten., opplyser Sindre Landevåg som er deleier og daglig leder i Get Inspired.

Sportsgigant satt på vent

De tradisjonelle sportskjedene er også utfordret av kjeder som Biltema og Europris, nye outletkonsepter og merkevareleverandører som har etablert egne butikker.

Sportsbransjen har de siste par årene vært preget av at Gresvig har vært nede for telling, noe som kulminerte at hele konsernet gikk konkurs.

Det siste halvåret har hele Gresvig gått i ventemodus inntil Konkurransetilsynet kommer med en endelig avklaring om Gresvig og Sport 1 får danne en ny gigant med felles eierskap.

Hansen håper på en rask avklaring og at Gresvig-systemet kommer på bena igjen.

– Konkurransetilsynet gjør en kjempegrundig jobb. Noen i bransjen er engstelige for at konkurransen blir for skjev med noen få store aktører. Vi har respekt for jobben Konkurransetilsynet gjør, men vi håper på en snarlig løsning slik at kremmerne får gode vilkår og butikkene i lokalmarkedene får et oppsving.

Etter konkursen i vinter, har mange av butikkene blitt satt under administrasjon av bostyrer.

– Disse butikkene er blitt gående i et voldsomt vakuum. Stemningen er veldig avventende.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.