Sportsbransjen melder om en nedgang i omsetningen til knapt tre milliarder kroner i første kvartal i år, noe som betyr en nedgang på 8,6 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
– Det er en betydelig nedgang. Vi hadde ingen forventninger om å toppe det vanvittig bra første kvartal i fjor vinter, men ikke et så stort fall som det ble, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.
Bransjeforeningen representerer leverandører og sportskjeder. Omsetningstallene er fra kjedebutikkene for sport og sportsutstyr i Norge, inkludert deres nettsalg. Sportskjedene står for omkring 74 prosent av den samlede omsetningen, en markedsandel som er stadig fallende i konkurranse med blant annet rene nettbutikker og outlets.
Langrennsski i nedoverbakke
Salget av langrennsski falt med hele tyve prosent til rundt 320.000 skipar fra 2018 til i år. Hansen mener dette knapt kan forklares med en dårlig vinter, men han tror at rekordsalget av felleski i fjor gjorde at det i år ble solgt færre par langrennsski i år.
Salget av alpinski ligger stabilt på rundt 100.000 både i fjor og i år.
– Men det er svikten i salget av sportstekstiler som er mest krevende, sier Hansen.
Han sier arbeidsgiverforeningen Virke har trukket frem vinterens høye strømpriser som en mulig forklaring på den labre kjøpelysten, som også har rammet andre bransjer. Usikkerhet rundt renten, økt utenlandshandel og folks økte lyst på å bruke penger på opplevelser fremfor varer trekker han frem som andre sannsynlige forklaringer.
Det er også et faktum at den sene påsken i år kom i andre kvartal, mens påsken i fjor kom i første kvartal. Hansen mener det har hatt betydning for salget av sportsutstyr særlig ved vinterdestinasjonene.
Norsk Sportsbransjeforening rapporterer ikke de enkelte kjedenes kvartalsomsetning. Men det er en kjent sak at særlig børsnoterte XXL har slitt meget tungt i det siste, og har blant annet skiftet sjef på grunn av problemene.
Elektrisk håp
Hansen sier det er en trøst at inngangen på årets andre kvartal har vært positiv.
– Det er god fart i salget av sykler og løpesko. Særlig salget av elsykler fortsetter den fine utviklingen, sier han.
Men han sier det fortsatt er mye usikkerhet knyttet til salget av sportstekstiler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.