36 butikker er nedlagt og 600 ansatte er sagt opp i kjølvannet av Gresvig-konkursen i februar. For de resterende 1500 ansatte i butikkene som videreføres er situasjonen fortsatt uavklart.

Etableringen av det planlagte sportskonsernet, bestående av butikker fra Sport 1 og Intersport, er satt på vent inntil Konkurransetilsynet har finkjemme hele sportsbransjen.

I mellomtiden må konkursboet drive 16 av Gresvig-butikkene som er satt på en gul liste.

I G Max-varehuset på Slependen trekkes gitteret opp. Etter planen skulle kjeden vært lagt ned. Dette er en av butikkene som fortsatt drives av konkursboet. Her er det 40 ansatte som forsøker å holde motet opp og konkurrere mot XXL som ligger et par kilometer unna.

– Mitt inntrykk er at de ansatte har tatt dette ekstremt godt. De gjør oppgavene slik de alltid har gjort, sier varehussjef Johan Toftstuen.

Helt siden februar har situasjonen til den nye giganten som kan bli større enn XXL vært uavklart.

– Så lenge søknaden er under behandling hos Konkurransetilsynet, kan ikke vi gjøre annet enn å avvente konklusjonen. Det er krevende å skulle ut og konkurrere og samtidig stå midt i en prosess der det tar tid å få endelig svar, sier Lars Kristian Lindberg.

Den vonde spiralen

Det siste året har den ene nedturen tatt den andre for landets nest største sportskonsern. Det startet med generelt fallende marked og sviktende salg. Så fortsatte det med konkurs og korona nedstenging.

Lindberg fikk ryddejobben i Gresvig. De siste månedene har det også handlet om å bygge det som kan bli Norges største sportsaktør.

Boet ble kjøpt av Sport Holding der en ny konstellasjon med Bjørn Rune Gjelstens Sport 1 og familien til tidligere Gresvig-eier Olav Nils Sunde er partnere. Inntil videre er oppkjøpsprosessen satt på vent.

Helst skulle Lindberg ha jobbet med å bygge den nye sportsgiganten med en gang. Butikkene som overlever skal skiltes om til et nytt Intersport-konsept som er testet ut og justert siden pilotbutikken åpnet i november.

– Vi avventer større grep.

41 butikker er allerede overdratt til de nye eierne, mens de 16 butikkene på gul liste driftes av boet.

– De siste 16 butikkene driftes fortsatt av konkursboet i påvente av kjøpers kommersielle vurderinger og konkurransemyndighetenes gjennomføringsforbud, opplyser bostyrer Håvard Wiker.

Gresvig-sjef Lars Kristian Lindberg har de siste månedene jobbet med redningsplanen for Gresvig samtidig som det legges planer for et nytt konsern sammen med Bjørn Rune Gjelstens kjede Sport 1.
Gresvig-sjef Lars Kristian Lindberg har de siste månedene jobbet med redningsplanen for Gresvig samtidig som det legges planer for et nytt konsern sammen med Bjørn Rune Gjelstens kjede Sport 1. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

I de 16 butikkene på gul liste venter 300 ansatte på en avklaring, men også butikkene som allerede er overdratt kan blir berørt hvis Konkurransetilsynet griper inn.

– I butikker som driftes av boet og hos kjøper arbeider det samlet i dag cirka 1500 ansatte, opplyser bostyrer Håvard Wiker.

Gresvig-sjefen venter nå i spenning på hvilke butikker de får med seg videre.

– Vi ønsker å ha med oss alle de gode kommersielle beliggenhetene, sier Lindberg.

De siste månedene har han drevet en balansekunst mellom å holde liv i butikken som skal drives videre og bistå boet å avvikle butikker som skal legges ned. På toppen av alt kom koronanedstengningen.

– Å stenge butikker samtidig som et stort antall ansatte permitteres er krevende. De ansatte har hatt et stort behov for klarhet, og det var vanskelig å gi i de ukene det sto på som verst. Dette kom på toppen av all annen usikkerhet.

Usikker deadline

Konkurransetilsynet kan ikke med sikkerhet si når svaret kommer. Avklaringen ble nylig utsatt til over sommeren.

– Vi har hatt en omfattende dialog med partene. Vår neste frist for å varsle eventuelle inngrep er 21. august. Men saken kan bli lagt bort da, eller tidligere, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.

Han mener at Konkurransetilsynet må gjøre en grundig jobb selv om det har store konsekvenser for selskapet.

– Jeg har stor forståelse for det, men vi må gjøre grundige vurderinger. Dette er en komplisert analyse av et stort marked. Vi gjør det vi kan for å holde fristene.

Et annet uavklart spørsmål er hvor mange av franchisebutikkene i Intersport som blir med over til det nye sportskonsernet.

– Alle franchisetagerne er fristilt inntil Konkurransetilsynet har kommet med en avklaring. Vi må være ærlig og si at vi ikke har klart å etterkomme etterspørselen etter varer 100 prosent i denne perioden.

Varelager-press

Før konkursen var Gresvig allerede i gang med å legge ned kjedene G-Sport og G-Max, konkurs og nedstenging av butikker er noe av det Lindberg har fått i fanget etter at han kom fra Rema.

– Det er ingen hemmelighet at det er butikkmassen og varelageret som har vært våre største utfordringer, sier Lindberg.

Flere av lagersjefene i sportsbransjen har sittet lagerbeholdninger som nærmest har vært ute av kontroll.

Helt siden i fjor høst har Gresvig jobbet målrettet for å få ned varelageret. Det har medført mer eller mindre sammenhengende tilbudskampanjer for å få unna «kalde» varer.

Butikkene som etter planen skulle stenges denne våren, ble plutselig rammet av koronanedstengningen. Dermed måtte færre butikker selge mer varer.

– Det har vært en ekstremøvelse i logistikk. Det er mye varer som skal ut, så vi vil trøkke til i sommer.

Nå er varelagerreduksjonen kommet over i en ny fase. Mye gammelt er ute av hyllene og å er det angivelig mye av årets varer som skal selges unna.

– Det som er gøy nå, er at vi har fått inn mye nye varer som er morsomt å pøse ut, sier varehussjef Johan Toftstuen.

Optimisme på Slependen

Det vil fortsatt ta flere måneder før det siste G Max-skiltet er vekke på Slependen og på de andre uavklarte butikkene.

Varehussjefen ser frem til å bygge ny butikk som skal treffe lokalmarkedet på Slependen, hvis overdragelsen blir godkjent. Dette er en av de store G-Max butikkene som ble etablert da bransjen var preget av optimisme.

– Her har det vært et sportsvarehus i mange år, og dette har satt seg som et sportsvarehus på hardvarer. Intersport vil passe oss bra som spesialbutikk, sier Toftstuen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.