– Jeg tror aldri vi har handlet fyrverkeri for så mye før. Vanligvis bruker vi kanskje rundt 700 kroner, sier tyske Dominic Wilke.

Han er på ferie i Norge, og skal feire nyttår her sammen med kjæresten Vanessa Jäkel. DN møter dem i Sveas fyrverkeriutsalg i Oslo sentrum. Her har de akkurat handlet for rundt 1600 kroner.

– Vi er på ferie, og så var det så mye vakkert fyrverkeri at vi ikke greide å velge, forteller paret.

Dette kan likevel bli det siste året de bruker penger på fyrverkeri.

– Det er veldig dyrt for noe som varer i så kort tid, sier Wilke.

Fyrverkeriskam?

Fyrverkeribransjen hadde et svakere år enn vanlig i fjor. Alle de seks største norske fyrverkerigrossistene fikk et svakere resultat enn i 2017, og lønnsomheten har vært nedadgående siden 2014 for de fleste aktørene.

Svea gikk fra et resultat før skatt på 3,7 millioner i 2017, til 1,8 millioner i 2018. I 2014 hadde selskapet et overskudd på 8,6 millioner kroner.

Spectra Norge gikk fra resultat før skatt på 3,9 millioner i 2017, til 2,8 millioner året etter.

Men at det skulle skyldes mindre interesse hos forbrukerne – eller verre, en ny type skam, fyrverkeriskam – det har eier og daglig leder Jack Nilsen liten tro på.

– Fyrverkeriskam? Nei, det ordet har jeg aldri hørt før. Det er så mye skam nå, man må da kunne leve litt også, sier Nilsen.

Han er storfornøyd med årets omsetning så langt.

Været får skylden

Talsperson Rikard Spets i Norsk Fyrverkeriforening peker på flere faktorer som kan tenkes å ha påvirket lønnsomheten i bransjen de siste årene: Tøffere konkurranse, svakere krone og dyrere transport både innenlands og fra Kina.

Men først og fremst er det været Spets og leverandørene selv peker ut som den viktigste faktoren for inntektsfallet i fjor. Ifølge Nilsen bidro også negativ omtale i pressen om værforhold, sikkerhet og skremte dyr.

– Men i år tror jeg det blir vanlige salgsnivåer igjen. Folk elsker fyrverkeri og koser seg.

Også eier og daglig leder Anders Sture i Svea peker på været som den store syndebukken for fjorårets lave omsetning.

– Det var jo storm i halve Norge. Men i år skal det ikke være storm noen steder, så jeg kan ikke se noen utfordringer der, sier Sture.

Salgsleder Arne Myren ved Sveas utsalgssted i Oslo sentrum påpeker også at været la en demper på fjorårets salg, men at årets salg er bedre. Han merker seg bare en forskjell:

– Her går det mer og mer i stjerneskudd og annet utstyr. Det kan være fordi det er et flott offentlig fyrverkeri her, og så vil folk gjerne ha med noe ved siden av. Og så er det koselig med stjerneskudd, sier Myren.

Salgsleder Arne Myren på Sveas utsalgssted i Oslo sentrum.
Salgsleder Arne Myren på Sveas utsalgssted i Oslo sentrum. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Merker ikke endring

Selv om det viser seg at stadig flere ønsker seg forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri, er ikke Spets i Norsk Fyrverkeriforening bekymret for at bransjen skal slite fremover.

– Våre egne tall viser at 64 prosent av barnefamilier kjøper fyrverkeri, og at 38 prosent av den totale befolkningen kjøper eget fyrverkeri. Der merker vi ikke noen endringer, utover at været spiller en rolle, sier han.

Han tror det bransjen kommer til å merke mest fremover, er økte krav til sikkerhet.

– Vi jobber med myndighetene for å få til et nytt regelverk og øke bevisstheten rundt sikker bruk. Så tror jeg også det vil komme bedre og bedre produkter når det kommer til sikkerhet. Utover det tror jeg vi vil ha fyrverkeri i mange år fremover, sier Spets. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.