Varehandelseksperten Reidar G. Mueller, partner i konsulentselskapet Varde Hartmark, mener det blir for enkelt å kun forklare utfordringene i detaljhandelen med dårlig service i de fysiske butikkene.

– Når du ser på alt det som har skjedd de siste par årene der vi har gått fra et lokalt til et globalt marked med full pristransparens, er det klart at det påvirker detaljhandelen, sier Mueller.

Men han gir langt på vei også Jernia-sjef Espen Karlsen rett.

– Så er jeg samtidig enig i at nettopp i denne nye virkeligheten er kundenes forventninger til kompetanse, service og enkelthet blitt vesentlig skjerpet. Men dette er et mye mer sammensatt bilde. Det er mange forhold som i sum har bidratt til at store deler av handelsnæringen sliter, sier Mueller.

Best å yte bedre service

Varehandelseksperten Odd Gisholt, som tidligere var fagsjef for varehandel ved Handelshøyskolen BI, sier netthandel ikke er hovedproblemet i mange bransjer.

– Problemet er at markedene er mettet. I mettede markeder bryter det ut priskrig. De som overlever er de som har kontroll på egne kostnader. Det å være innovativ hjelper også. Men best er det å yte bedre service. Det vil si å gi kundene det utover selve varen som gjør at kunden er tilfreds og kommer tilbake for å kjøpe mer, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik ser det ut på innsiden av Nasjonalmuseet i dag
01:02
Publisert: