I det som kalles en «helgahilsen fra Colonialmajoren», legger ikke Odd Reitan skjul på det har vært en dårlig uke.

– Det at vi ikke vant VG sin matbørs, og at vi i tillegg fikk sterk kritikk fra tidligere kolleger, gjorde at forrige uke ble sur. Livet byr på både opp- og nedturer, konstaterer toppsjefen i Reitangruppen, som eier Rema.

Det interne nyhetsbrevet Weekend, fra hovedkvarteret på Lade gaard i Trondheim, blir distribuert i hele Rema-kjeden.

I DN Magasinet sist helg fortalte tre tidligere kjøpmenn om hvordan de var med i den ekstreme vekstperioden og bygget private formuer, for så å forsvinne brått ut av kjeden. En fjerde eks-kjøpmann, Vibecke Wiik, fortalte denne uken om hvor krevende det var å drive en Rema-butikk i vanskeligheter og omtalte tilværelsen som et «rotteliv».

Odd Reitan går kraftig i rette med kjøpmennene som har uttalt seg, spesielt de tre suksesskjøpmennene:

– For alle som vet sannheten, er kritikken fra noen få bitre kjøpmenn en slitsom lesning. Dette handler altså om tidligere kolleger som gjør alt de kan for å ødelegge både for kjøpmannskolleger og for Rema 1000 som merkevare. Mange av dem har tjent flerfoldige millioner per år som kjøpmenn.

I DN kritiserte de tidligere kjøpmennene kjeden for sterk detaljstyring og kontrollregime. De mener at Rema har gått bort fra det Odd Reitan har kalt verdibasert ledelse.

Rema-ledelsen har avvist kritikken og kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene.

I weekend-brevet erkjenner Odd Reitan at for sterk sentral styring ikke fungerer. Han henviser til at sønnen Ole Robert Reitan, som er toppsjef i Rema, allerede har tatt selvkritikk.

– Ole Robert har tatt selvkritikk på for sterk sentral styring i Rema 1000 over en periode. Dette er det gjort noe med. Vi tar selvkritikk på at en verdibasert bedrift burde vite bedre enn noen, at for sterk sentral styring ikke fungerer.

Saken fortsetter under videoen.

Tidligere Rema-kjøpmann: – Utrolig at det går an å behandle folk på den måten
Jan Knut Einarsen hadde drevet Rema-butikken i over 26 år og hadde planer om at sønnene skulle overta driften. Men Rema ville noe annet. - Jeg er fryktelig skuffet, sier han.
02:28
Publisert:

«Vi gjorde en feil»

Tre måneder etter at den såkalte bestevennstrategien ble innført i fjor, erkjente Odd Reitan i DN at måten strategien ble innført på, ikke var bra.

– Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på, var ikke bra. Det er vi enige om, sa Odd Reitan midt i stormen rundt bestevennstrategien, der Rema kastet ut en rekke kjente merkevarer til fordel for utvalgte samarbeidspartnere og kjedens egne merker.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 vil ikke utdype Odd Reitans meninger.

– Dette er et internt skriv, og vi ønsker ikke å kommentere. Ole Robert Reitan har ved flere anledninger tatt opp temaet på interne møter, og også eksternt, sier Fossum og viser til en artikkel i Adresseavisen for et år siden.

– Jeg har ingen problemer med å erkjenne at strategien kom feil ut, sa Ole Robert Reitan til Adressa da.

Han vedgikk også at hovedkontoret ble for ivrig i å stille krav til kjøpmennene.

– Flere av kjøpmennene opplevde det som sentralstyring uten at de skjønte hvorfor. Det måtte vi endre. Vi må klare å kombinere det å sikre gode nasjonale avtaler samtidig som handlefriheten for hver kjøpmann lokalt blir god nok, sa Reitan til Adresseavisen.

Rema åpnet senere opp igjen for leverandører som Mack og Lerum.

Kritiserer DN for å «vende det døve øret til»

Odd Reitan tar samtidig et oppgjør med Dagens Næringslivs omtale av Rema.

– Rema 1000 har gjort alt for å tilby DN korrekt informasjon, og mange kjøpmenn har prøvd å komme til orde for å rette opp uriktige påstander i artikkelen, skrevet av Dagens Næringsliv, påpeker Reitan.

– De valgte merkelig nok å vende det døve øret til. Når aviser og journalister, av en eller annen personlig grunn, ønsker å gi oss en ørefik – kan det bli veldig galt. Jeg hadde håpet at vi i Norge skulle slippe å oppleve slike ting, men vi er ikke alene. Mange norske selskaper opplever det samme. Særlig hvis de er store og betydningsfulle.

To av eks-kjøpmennene som har kritisert kjeden i DN, kommenterer Odd Reitans tilbakemelding slik:

– Vi har ikke ønsket å skade kjøpmennene. Tvert imot mente vi at det var viktig at det kom frem at detaljstyringen var gått altfor langt, og at det går ut over kjøpmennene – ikke minst dem som er kommet inn sist. Selv har jeg tjent godt, så min intensjon var at de som kommer etter, ikke skal bli behandlet slik Vibecke Wiik og andre kjøpmenn er blitt, sier Atle Bjørge, som fastholder sin kritikk.

– Det er bra de erkjenner at de har gjort feil. Jeg håper de faktisk forstår at detaljstyringen var gått for langt og at hverdagen blir enklere for Rema-kjøpmenn fremover, sier Vibecke Wiik.

Saken fortsetter under videoen.

Tidligere Rema-butikkeier: – Du er ikke kjøpmann lenger, men en slave
Vibecke Wiik får et sug i magen når hun nærmer seg butikken hun drev i tre år. Her forklarer hun hvorfor.
03:08
Publisert:

Lover Kiwi og Extra å vinne krigen

Nå bretter Odd Reitan opp ermene i lavpriskampen mot Coops Extra-kjede og Norgesgruppens Kiwi.

– Vi skal beholde vår posisjon som Norges billigste dagligvarekjede. Hvis ikke, har vi ingen berettigelse, skriver han.

I VGs matbørs var handlekurven på Coop Extra 67 kroner billigere enn hos Rema. Verdien av handlekurven lå på rundt 3300 kroner.

– Å tape VGs matbørs er selvsagt for dårlig. Det skal vi gjøre noe med, poengterer Odd Reitan i det interne brevet.

Rema har de siste par årene skrudd opp etableringstakten og har fått flere mindre butikker. Til sine egne kjøpmenn og ansatte skriver Odd Reitan:

– Nå har vi imidlertid fremgang og vokser mest i norsk dagligvare. Dere er i ferd med å vise Norge at flinke franchise-kjøpmenn er vanskelig å hamle opp med. Konkurrentene rotter seg sammen for å forsøke å ta fra oss tronen som den beste. Innimellom taper vi noen slag, men krigen vinner vi. Sånn er det bare!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Frykter klimaendring vil gi tredoblet ølpris
00:29
Publisert: