Vekstambisjonene henger tydelig på veggen når Ole Robert Reitan (43) gjør siste finpuss på talkshowet til Remas årlige riksmøte.

Denne gangen er ikke riksmøtet lagt til Las Vegas, men til det mer nøkterne konferansesenteret til Smiths venners på Brunstad i Stokke.

– Vi må ha tilgivelse fra forrige gang, humrer Reitan som er kjent for hallelujastemning på scenen.

Forrige riksmøte ble lagt til Las Vegas for å feire at Rema var blitt større enn Coop. Siden den gang har Coop rast forbi igjen, etter oppkjøpet av Ica-butikkene.

Tilspissing i lavpris

Coops Ica-oppkjøp har forårsaket en massiv dominoeffekt der en stor andel av landets dagligvarebutikker får nye eiere og skiltes om. I kampen om markedsandeler driver alle de tre mest aggressive lavpriskjedene Coop Extra, Kiwi og Rema et kappløp i butikkåpninger.

Coop Extra er i førersetet med over 130 nyåpninger i løpet av det kommende året, men også Kiwi og Rema utvider butikkporteføljen.

Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi åpner 40 butikker i år, hvorav 24 er helt nye. Rema har satt seg et langsiktig mål om 25 nye butikker i året.

– Vi skulle gjerne hatt enda flere nyåpninger. Det handler mest om systemene våre og hva vi får til. I år ligger vi på 25 nyåpninger, men i årene som kommer vil tallet være høyere, sier Reitan.

Nytt konkurransebilde

Reitan mener at en ny maktfordeling er i ferd med å sette seg i dagligvaremarkedet, der Norgesgruppen er størst med 40 prosent markedsandel, Coop sitter med litt over 30 prosent mens Rema nå er minstebror av de tre store, med under 30 prosent.

Ole Robert Reitan (foran til venstre) setter taket i Brunstad konferansesenter på prøve allerede i generalprøven til helgens riksmøte for Rema. Her ønsker han Tom Kristiansen velkommen til ­talkshowet, mens resten av ledergruppen sitter i panelet. Bak fra venstre Morten Gabrielsen, Mette Fossum Beyer, Tore Høylie, Jacob Tveraabak og Lars Kristian Lindberg.
Ole Robert Reitan (foran til venstre) setter taket i Brunstad konferansesenter på prøve allerede i generalprøven til helgens riksmøte for Rema. Her ønsker han Tom Kristiansen velkommen til ­talkshowet, mens resten av ledergruppen sitter i panelet. Bak fra venstre Morten Gabrielsen, Mette Fossum Beyer, Tore Høylie, Jacob Tveraabak og Lars Kristian Lindberg. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
Rema har satt seg et offensivt årlig vekstmål på 10 prosent for kjeden totalt og fem prosent i sammenlignbar vekst for de eksisterende butikkene.

Kjøpmennene har noe å strekke seg etter, for i 2014 lå Rema bak vekstmålet med 8,6 prosent i totalvekst. Også i år ser målet ut til å bli for stramt.

– I år ser det ikke ut til at vi klarer vekstmålet. Vi justerer likevel ikke målet, men jobber knallhardt videre.

– Når skal dere gå forbi Coop igjen, da?

– Det kommer til å ta noen år, men det skal vi klare – helt sikkert. Innkjøpene og butikkene er ikke kritisk, de er på god vei. Vi bruker mest tid på oss selv, så Coop tenker vi egentlig ikke så mye på, sier Reitan.

Coop Extra ypper

Andre generasjons Rema-Reitan beskriver konkurransesituasjonen til bransjelederen Norgesgruppen og nyreformerte Coop på denne måten:

– Vi har en konkurrent som er kjempedyktig og har skyhøy vekst. Og så har vi en annen konkurrent som har kjøpt seg stor, må kjempe knallhardt for å møte utfordringer fra alle kanter og er uforutsigbar.

Coop Extra-sjef Håvard Jensen lover Rema motstand, også i Oslo-markedet der Coop tradisjonelt har vært lite tilstede.

– Oslo er et veldig attraktivt område og et marked Coop Extra absolutt vil tyngre inn i. I dag har vi tre butikker i Oslo-området, men på sikt ønsker vi å tidoble antallet, sier Coop Extra-sjef Håvard Jensen

Tyn for utbytte

Rema har de siste årene flytt på en bølge med voksende markedsandeler og overskudd. Reaksjonene lot ikke vente på seg etter at DN tidligere denne uken fortalte at Reitan-familien tar ut 363 millioner i utbytte.

Ole Robert Reitan mener samfunnet skal være glad for at noen gjør det bra.

– Hva synes du om å bli stemplet som matmilliardær og dagligvarebaron?

– Jeg synes det bør være mulig å beundre dem som klarer å gi de laveste prisene og skape arbeidsplasser i lokalsamfunn. Vi skal være glade for at noen bedrifter er mer lønnsomme og investerer. Samfunnet bør sette pris på det.

På scenen terper Reitan på vekst og resultat. Han kan likevel love litt underholdning også

– Vi finner alltids på noe «spræll». Jeg har jo en skap-popstjerne i meg, sier han, mens de 550 Rema-kjøpmennene med partnere er på vei inn dørene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.