Fredag offentliggjorde hovedorganisasjonen Virke tall fra Black Friday og Black Week forrige uke.

Ifølge data innhentet av Kvarud Analyse gikk omsetningen på selve Black Friday ned med én prosent sammenlignet med i fjor, mens omsetningen for hele uken, kalt Black Week, økte med 6,6 prosent.

− Black Friday kampanjen har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje. Dette gir folk flere muligheter til å benytte seg av de gode tilbudene, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende, i en pressemelding.

Økning siste uken i november skyldes forflytning av Black Friday

For uke 48, som var den siste uken i november, økte omsetningen med med 36,6 prosent sammenlignet med i fjor. Ifølge Virke skyldes det at Black Friday kom én uke senere i år enn i fjor.

Direktør Stende sier at dersom man ser de tre siste ukene under ett, så er ikke økningen like drastisk som tallene tilsier.

– Omsetningen for de tre siste ukene har økt med 2,5 prosent, hvorav veksten i butikkhandelen har vært på 2,2 prosent. Det gir et mer riktig bilde av utviklingen.

Størst omsetning nord og sør i landet

Målt opp mot hverandre er det Nord-Norge som hadde den høyeste veksten i ukene 46 til 48, med en økning på 6,4 prosent sammenlignet med fjoråret.

− Store byer på Sørlandet og i Nord-Norge profileres som julebyer, dette slår ut på omsetningene, sier Stende.

Sørlandet opplevde en økning på 4,3 prosent.

Ifølge Virke økte omsetningen på Vestlandet med 3,9 prosent, mens det Trøndelag og Østlandet opplevde en vekst på 33 til 34 prosent.

− Den sterke veksten skyldes igjen forskyvningen av Black Week, men omsetningen har økt i alle landsdeler den siste tiden, sier Virke-direktøren.

Gikk glipp av 50 mill. etter Black Friday-fadese

Tidligere denne uken omtalte DN at Elkjøp Norge gikk glipp av 50 millioner kroner i kundeomsetning, da deres nettsider torsdag kveld forrige uke sendte kunder i kø.

– Trykket var langt over det vi ventet. Alle varsellampene lyste rødt. Vi tror minst ti til 15 prosent av salget på nett ble borte. Det kan også være enda mer, sa Elkjøp Norge-sjef Fredrik Tønnesen til DN.

– Vi burde selvfølgelig ha avdekket at nettsiden ville få problemer da vi kjørte stresstester. Det vi må finne ut nå er hvorfor disse testene ikke viste svakhetene i systemet, i samarbeid med leverandør, men også internt. Det er ikke en situasjon vi ønsker å sette kundene våre i, sa Tønnesen.

Samtidig hadde elektronikkjeden en vekst på 12,1 prosent totalt under hele Black Week, sammenlignet med året før. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.