Det suksessrike kosedresselskapet Onepiece ble startet av Thomas Adams, Henrik Nørstrud og Knut Gresvig i 2009. Fra kontorer på det lille tettstedet Frogner i Akershus begynte de tre gründerne å selge kosedresser, eller heldresser, som i løpet av kort tid ga nordmenn Onepiece-feber.

Selskapet var etablert med fysiske butikker i omkring 15 land, deriblant USA, England, Frankrike, Russland, Tyskland og Dubai. Men i fjor skrev DN at Onepiece har kvittet seg med alle egeneide butikker for å satse for fullt på netthandel.

Solid i pluss

I 2017 gikk konsernet på sin første resultatsmell med et resultat før skatt på minus 10,6 millioner kroner, men i 2018 er Onepiece igjen tilbake i pluss – med god margin: Omsetningen falt riktig nok fra 96,2 til 73 millioner kroner fra 2017 til 2018, men resultatet før skatt endte på 7,2 millioner kroner i fjor.

Det har ikke lykkes DN å få en kommentar til tallene fra daglig leder Martin Beer Prydz, men i årsberetningen skriver selskapets styret at de mener det er gode muligheter for å utvikle selskapet og dets merkevare videre i både eksisterende og nye markeder med positive resultater.

«Utfordrende bransje»

Onepiece Jump In driver med salg av klær på nett til sluttkonsument og videresalg til fysiske butikker. Virksomheten foregår i Norge og utlandet, og selskapet har datterselskaper i Sverige, England og USA.

Selv om 2018-resultatet er sterkt, legger ikke selskapet skjul på at de møter utfordringer:

«Selskapet opererer i en utfordrende bransje der klassisk varehandel med klær blir utfordret av større nettaktører. Selskapet har imidlertid en solid posisjon innenfor sitt segment og opplever begrenset konkurranse. Styrets oppfatning er at selskapet har en sunn økonomi og er godt rustet for å møte utfordringene i markedet», heter det i årsberetningen.

Daglig leder Martin Beer Prydz sa til DN i fjor at Onepiece i større grad vil konsentrere seg om produkt og jumpsuits fremover, snarere enn kolleksjoner.

– Onepiece-salget har alltid først og fremst vært drevet av netthandel gjennom vår egen nettside. For 2018 regner vi med at rundt 90 prosent av omsetningen vil komme fra online-salg, og slik kommer det til å være i årene fremover også, sa Prydz.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.