– Hei, det har skjedd noe. Skal vi kjøpe et forlag?

– Ja, det gjør vi.

Det var noen dager før julaften i 2012 Øyvind Therkelsen ringte kona Line. De hadde 20 minutter på å bestemme seg for om de skulle ta over et nystartet forlag fra en venn som brått var blitt syk.

Fem år etter sitter Øyvind og Line Therkelsen som forlagssjef og redaktør i Orage i nye og lekre lokaler i vannkanten ved Tønsberg der de i år passerer 300 utgivelser på fire språk.

Med 18 ansatte vil de i år nå en omsetning på 60 millioner, og sitte igjen med et overskudd på rundt fem millioner.

Det var ikke gitt i 2012 at et nystartet forlag basert på papirutgivelser skulle bli en super-gaselle med doblet omsetning fire år på rad. Det var tredje oppstart for Therkelsen. De to første hadde ikke blitt noe å leve av.

Ekteparet med tre barn startet nøkternt med hjemmekontor. Line holdt fast i lærerjobben og skrev og oversatte på kveldstid, mens Øyvind tegnet ut og tok andre oppdrag på si.

Orgelknott

Navnet Orage hentet Øyvind Therkelsen fra en orgelknott han tok bilde av mens han laget Domkirkens menighetsblad. Med betydningen tordenvær, som på bibelsk vil si dommedag, syntes han det var et passende dramatisk navn på forlaget.

De første utgivelsene var Iphone- og Ipad-håndbøker som de oversatte fra engelsk. Første salgskanal ble Elkjøp, som snart spurte om de også kunne levere på svensk, finsk og dansk.

Etter tips fra et utenlandsk forlag ble det «bokasiner» de satset på, en krysning mellom bok og magasin. En viktig årsak var at de ga tilgang til massemarkedet, med distribusjon i kiosker og dagligvarebutikker. Bokasinene kjøpes fra utenlandske forlag på lisens og kommer ferdig designet med tekst, bilder og fonter.

– Finske utgivelser krever mest endringer i uttegningen, fordi finske ord er så lange, sier Øyvind Therkelsen.

Bokasinene er magasiner med ett tema, som ikke gis ut periodisk. Dermed slipper de moms i Norge, men ikke i de andre nordiske landene.
Bokasinene er magasiner med ett tema, som ikke gis ut periodisk. Dermed slipper de moms i Norge, men ikke i de andre nordiske landene. (Foto: Nicklas Knudsen)

Genialt på lisens

Yoga. Massemordere. Historie. Fotball. Fargelegging. Reise. Bokasinene spenner vidt, og står i hyllene i to måneder. Orage gir også jevnlig ut titler signert Top Gear, Lonely planet og BBC.

I år kommer det nesten ut et bokasin hver eneste dag, med 300 utgivelser i fire land.

Den klart største suksessen så langt er fargeleggingsbøkene fra 2015, som solgte rundt 20.000 eksemplarer hver.

– Noe av det geniale med å kjøpe på lisens, er at man får tilgang til hele innholdet, men kan endre og legge til dersom noe ikke passer til våre nordiske forhold. Vi prøver oss frem hele tiden, sier Line Therkelsen, som har spesialisert seg på historie- og vitenskap.

Therkelsen har som mål at 20 prosent av utgivelsene går i null eller minus.

– Hvis nesten alt går i pluss, tester vi for lite.

Umistelig støtte

Øyvind Therkelsen skamskryter av kommunens etablererstøtte.

– Hjelpen fra Gründerhuset på Nøtterøy var helt vesentlig. Hadde jeg hatt den hjelpen de to første gangene jeg startet opp, kunne det gått mye bedre, sier Therkelsen, og trekker frem:

  • Fellesmøter hver mandag morgen der gründernes ukeplaner ble gjennomgått med bra – ikke bra.
  • Månedlige møter med en mentor som ga tre ting å jobbe med.
  • Temamøter med ekspertise på for eksempel reklame, skatt, skjemaer

– Å måtte legge frem hva du skal gjøre den kommende uken, og få tilbakemelding, virker veldig disiplinerende. Det hjalp til å holde fokus og ikke vingle, noe som kan være krevende for en idérik gründer. I tillegg fikk vi leie veldig billige lokaler i gründerhuset de første årene.

Liten og lur

Orage er fortsatt en mygg målt mot de store nordiske forlagskjempene, Bonnier, Egmont og Aller.

Over 90 prosent av utgivelsene i Orage er laget på lisens og oversatt, men til jul kommer redaktør Line Therkelsens egenskrevne Magisk Jul i butikkene.
Over 90 prosent av utgivelsene i Orage er laget på lisens og oversatt, men til jul kommer redaktør Line Therkelsens egenskrevne Magisk Jul i butikkene. (Foto: Nicklas Knudsen)

– Øyvind tegner fortsatt ut noen av forsidene selv, det gjør nok ikke noen av sjefene hos de store, sier Line Therkelsen.

– Det gir noen klare fordeler. Hos oss er det kort vei fra idé til handling. Vi bruker mange frilansere som jobber raskt. Vi har kostnader på en åttendedel av de store, og går med overskudd på alt over 1500–1600 eksemplarer, sier Øyvind Therkelsen.

Å trykke i Litauen, fremfor Kina som mange av de store gjør, har også vist seg gunstig, peker han på.

– Da hele markedet var utsolgt for fargeleggingsbøker, kunne vi få opptrykk ut i butikkene på et par uker, mens konkurrentene ventet i måneder på å få varer fra Kina. Dermed fikk vi 50 prosent av markedet i fire måneder.

Alt på nett

Therkelsen har for lengst erkjent at veksten på papir ikke kan fortsette evig. Alt innhold er nylig lagt ut på nett. Nå leter han etter partnere som kan distribuere innholdet.

– Det er det neste vi skal skremme de store magasinhusene med. I løpet av et halvt år vil vi ha åtte-ti medspillere med små og store nettsteder. Vi kjøper nå lisensrettigheter for Norge, Sverige, Danmark og Finland, men kan fort utvide til flere land med sikte på rene digitale utgivelser.

Han peker på at lisensordningen gjør det mulig å videreselge alt innhold til tredjepart. Både resten av Europa og Asia er nærliggende, mener han.

På ett punkt vil Therkelsen gjerne lære mer av de store.

– Bonnier gjenbruker artikler og innhold ni ganger. Vi klarer et par, men det er vanskelig å vokse så mye alene. Det er da det blir virkelig butikk av det, sier Therkelsen.

På direkte spørsmål innrømmer han at han er blitt kontaktet med tanke på oppkjøp.

– Jeg kan ikke si noe mer. Men det er en naturlig vei videre for å få ut potensialet i Orage.(Vilkår)

Salamander skaper ekstraarbeid for Ringeriksbanen
En sjelden salamander skaper nå ekstraarbeid for Ringeriksbanen. Lokale barn fant den sjeldne salamanderen ved en gårdsdam i Bærum.
00:30 Min
Publisert: