Torsdag la Europris-sjef Pål Wibe frem en klar resultatforbedring og aksjen var opp over åtte prosent rundt klokken 12.

Europris hentet seg inn på slutten av året med en salgsøkning på 13 prosent. Sesongvarene frem mot jul løftet salget, og Europris unngikk Black Friday-blemmen til XXL, som brente av 40 millioner kroner på en uke med å selge seg for billig.

– Det er tusenvis av detaljer som må slå inn, og alle må gjøre sin del av planen.

Det siste året har de norske handelsaksjene stupt på børsen.

Europris har hatt flere år med suksess bak seg, men også der smuldret milliarder i aksjonærverdier bort i fallet. Børsverdien til Europris var syv milliarder kroner i november 2016. Utover sommeren i fjor var den halvert til 3,5 milliarder. De siste månedene har aksjen imidlertid fått seg et 30 prosents løft igjen.

– Har vi nå sett et vendepunkt?

– Ja, det tror jeg. Det viktige er at vi i det lange løp viser en god utvikling.

Wibe bedyrer at han ikke har latt seg påvirke av svingningene.

– I noen av kvartalene har noen rundt oss blitt stresset, men ikke vi. Vi har tatt noen grep og endret rutiner. Vi tok styring på plassering av sesongvarer som slo negativt ut i noen kvartaler. Nå synes jeg det er positivt det vi har vært gjennom, sier han.

Europrisaksjen har fått hard medfart på børsen de siste par årene med en halvering i børsverdien. Siden september har det vært et positivt trendskifte for butikkjeden.
Europrisaksjen har fått hard medfart på børsen de siste par årene med en halvering i børsverdien. Siden september har det vært et positivt trendskifte for butikkjeden. (Foto: DN Investor)

Toppsjefen i Europris tror ikke at vi har sett siste kapittel i handelsnedturen. Han tror ikke det bare går over for kjeder som har levd på kanten.

– Mange av kjedene som nå forsvinner, har fått flere sjanser. Dette er ikke kjeder som gjorde det dårlig i fjor. For oss og de kjedene som kommer gjennom det, er dette positivt, fordi det blir tatt grep som styrker oss. Det vil ta flere år før krisen er over, og flere kjeder vil forsvinne.

– Europris hadde en sammenlignbar vekst på 2,2 prosent i fjor. Det er vel ikke mye å rope hurra for?

– Nei, vi har hatt fire–fem prosent tidligere. Det er ikke på dette nivået vi vil være. Vi går ikke ut med anslag for det kommende året, men vi skal alltid være bedre enn markedet.

Kappløp i bransjen

Europris tilhører kategorien Bredt vareutvalg som har vært en av vinnerbransjene i norsk handel de siste årene. I de siste årene har en rekke svenske og danske nykommere som Jula, Rusta, Søstrene Grene, TGR og Normal forsynt seg i det norske markedet.

En annen norsk tradisjonsrik kjede, Nille, har ikke klart å henge med og er overtatt av bankforbindelsen DNB.

– Bredt vareutvalg gjør det kjempebra, og vi gjør det garantert bedre enn markedet bredt vareutvalg i fjerde kvartal, sier Wibe.

Han tror ikke de mange kjedene ødelegger for hverandre.

– Vi både konkurrerer og er komplementære. Hvis Jula kommer ved siden av oss, er det totalt sett positivt selv om vi mister noe på salg av verktøy.

Han tror kundene har endret syn på billigbutikkene.

– Tidligere var det noen som ikke satte sin fot i en Europris-butikk. Nå er det mer stuerent.

Wibe mener at kundene i større grad klarer å gjennomskue sammenhengen mellom pris og kvalitet.

– Kvaliteten må være genuint bedre for å forsvare en høyere pris.

Nå skal Europris vokse på egne merkevarer. Ved å utvikle egne merkevarer sitter kjeden igjen med bedre marginer enn kjente merkevarer der de store leverandørene sitter igjen med en høyere andel.

Etter hvert har også Europris utvidet med flere priskategorier og high end-alternativer innen egne merkevarer. Sammen med sine nordiske partnere utvikles for eksempel vaskemiddel med navnet Effekt og ullsokker med navnet Trysil.

– Vi satser på egne merkevarer i våre sterke kategorier. I dag er andelen egne merkevarer på 27 prosent og tendensen er svakt økende, sier Wibe.

Ekstrautgifter etter intens juleshopping

Europris hadde inntekter på 1,84 milliarder kroner, og leverte et resultat før skatt på 286 millioner kroner i fjerde kvartal. Dermed slo selskapet analytikernes forventninger. Det var på forhånd ventet en omsetning på 1,7 milliarder og et resultat før skatt på 260 millioner, ifølge Bloomberg.

I kvartalsrapporten skriver Europris at salgsvolumet i julehandelskvartalet var så stort at selskapet pådro sag ekstrakostnader knyttet til logistikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Endelig er elbilen Audi E-tron kommet til Norge: Men hvor langt går den når det er minus 10, snø og slaps?
03:08
Publisert: