I det hurtigvoksende pizzamarkedet har det vært en intens priskrig de siste årene mellom aktører som Pizzabakeren, Dominos og Peppes Pizza.

Torsdag varslet den internasjonale giganten Domino's Pizza Group exit fra det norske markedet. Franchisen i Norge blir likevel videreført av andre eiere, deriblant investoren Eirik Bergh. Han opplyser at ambisjonsnivået er uendret selv om det skjer endringer på eiersiden.

Peppes-eier Jens Ulltveit-Moe, som står bak konsernet Umoe Restaurants var ikke forberedt på at den britiske franchisetageren ville trekke seg ut.

– Det er veldig overraskende at Dominos gir opp. Det norske markedet ser bra ut i den forstand at forbruket skifter struktur. Nordmenn foretrekker ferdiglaget mat og spiser mer mat som blir levert hjemme eller inntas på restaurant.

Dominos hadde en negativ like for like-vekst på 16,5 prosent i tredje kvartal.

– Vi har hatt motsatt erfaring og ser vekst for vår del. De konkurrerer rett mot oss på hjemleveringer. Det betyr at dette er et indirekte kompliment for oss og at vi gjør noe riktig.

– Har Dominos kjørt for hardt i Norge med for mange nyåpninger?

– Ikke vet jeg, men det er et ukjent brand. De har ikke truffet den norske smaken. At det er stor konkurranse vet vi. Jeg må si at jeg er overrasket over at de gir opp. Dette er eiere som kunne gravd dypere i lommene.

Også Peppes Pizza har kastet seg på lavpriskampen i pizzamarkedet. Ulltveit-Moe mener Peppes har truffet på tynn bunn, lavpris, vegetar og den nye frossenpizzaen i dagligvarebutikkene.

Tror tapstrenden snur

Også Umoe Restaurant har vært i en presset situasjon. Siden 2008 har Umoe Restaurants gått med et samlet underskudd på 491 millioner kroner.

For to uker siden fortalte DN om en ny snuoperasjon som skal dempe veksten og bedre lønnsomheten.

Nylig ble det klart at konsernet vil selge TGI Friday's-restaurantene i Norge og Sverige.

Ulltveit-Moe har tro på Umoe Restaurants vil gå med overskudd allerede neste år.

– Vi skal snu TGI Friday's. Både Peppes, Burger King og Starbucks har positiv driftsresultat (ebitda).

Snuoperasjon i restaurantgigant: TGI Friday's selges

Investert for mye

De siste årene har Umoe Restaurant spesialisert seg på å ta internasjonale kjeder til Skandinavia og har en hissig etableringsstrategi.

– Vi har investert voldsomt og ikke hatt nok kontantstrøm fra driften. Vi har i gjennomsnitt åpnet rundt 50 restauranter i året de siste fem årene. Det tilsvarte 200 millioner kroner i investeringer i fjor.

– Har dere investert for mye?

– Ja, utvilsomt. Vi har investert for hardt. Nå vil vi høste fruktene av investeringene og forbedre inntjening.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.