Den Umoe-eide pizzakjeden Peppes Pizza har fått uventet tøff konkurranse og må kjempe hardt for tetposisjonen i det norske pizzamarkedet.
Pizzabakeren har allerede spist seg kraftig inn i markedet fra sin opprinnelige base i Stavanger-området. Samtidig tar den amerikanske kjeden Dominos opp kampen mot ferdigpizza og har en ambisiøs opptrappingsplan med nye restauranter.
Nå slår Jens Ulltveit-Moes pizzakjede tilbake med 50 nye utsalgssteder.
– Med Dominos, Pizzabakeren og oss mot hverandre, blir det en aggressiv pizzafight om de beste beliggenhetene og driverne, sier Peppes-sjef Espen Hoff (53).
Han mener det er en fare for overetablering når så mange aktører satser så hardt som de gjør nå.
– Risikoen er åpenbar. Det er en enorm etableringstakt både på take-away og restauranter. I løpet av de siste tre årene er 1700 restauranter etablert årlig , og tilsvarende 1400 forsvunnet årlig, så det er en dynamisk bransje vi er en del av.
Øyeåpner
Oppskriften til Peppes Pizza er å bite fra seg i take-away-markedet der konkurrentene har forsynt seg grådig de siste årene.
– Det er markedet for take-away-pizza som vokser sterkest. Vi har hatt suksess med rendyrkede take-away-enheter, så dette er en plan som har utviklet seg naturlig.
Hoff legger ikke skjul på at kjeden nå står overfor en ny konkurransesituasjon med høy nyetablering fra Pizzabakeren og Dominos Pizza.
– Spesielt veksten til Pizzabakeren har vært en øyeåpner for oss i Peppes-teamet.
I 2016 og 2017 falt omsetningen til Peppes på restaurantsiden. De mest ulønnsomme utsalgsstedene er lagt ned. Antallet er redusert fra 90 til 76 avdelinger.
– Det har vært stagnasjon og tilbakegang for mange av restaurantene.
Peppes Pizza har nå et samlet pizzasalg på nesten 1,2 milliarder i Norge, ifølge kjeden. Nesten halvparten er franchisedrevet.
Kamp om å bli størst
Nylig beskrev DN den amerikanske kjeden Dominos Pizzas plan om å ta milliardomsetning med hentepizza og utkjøring.
– Vi har som ambisjon å bli nummer én på pizza i løpet av fem år, uttalte Kenneth Lorentzen (36), som er toppsjef i Dominos Pizza Norway.
Pizzabakeren-gründer Jan Henrik Jelsa (52) kommenterte Dominos ambisjoner på denne måten:
– En ting er å si at man skal gjøre noe, en annen ting er å klare og realisere det.
Ut av storbyene
De nye utsalgene til Peppes Pizza kommer ikke bare i de største byene der kjeden så langt har hatt god dekning, men også på mindre steder.
Etter en periode med analysearbeid har Peppes kommet frem til en plan for hvordan nye utsalg skal bli lønnsomme på et lavere omsetningsnivå.
– Vi kan etablere oss ned på steder med minimum 5000 innbyggere
– Vil dere svare på priskrigen?
– Ja, det er det ingen tvil om. Vi har svart allerede og er billigere enn konkurrentene på sammenlignbare bestselgere. På take-away skal vi fighte med konkurransedyktige priser, svarer Hoff.(Vilkår)