– Den største endringen er at kundene får bordservering. Etter å ha bestilt, er det mulig å gå og sette seg, sier McDonalds-sjef Pia Mellbye.
Nå kan kundene selv legge inn bestillingen på automater, og så tar de med seg en databrikke til bordet.
Det nye serveringsssystem skal fjerne køene på McDonalds-restaurantene.
– Denne ordningen er rett og slett en mer fleksibel løsning. Den er mer effektiv på flere måter og gjestene våre unngår å stå.
Hvite duker kan hun derimot ikke love.
Bordserveringen inngår i en større oppgraderingsplan.
– Planen er å åpne 20 nye restauranter i Norge i løpet av fem år og oppgradere eksisterende. Vi er allerede godt i gang med oppgraderingen. Syv restauranter har allerede fått bordservering, nytt bestillingssystem og produksjonssystem, sier Mellbye.
Med nytt produksjonssystem, åpnes det for større valgfrihet enn med dagens standardmenyer.
I fjor overtok den britiske investoren Guy Hands ansvaret for kjededriften i Norden gjennom det som kalles en development license-kontrakt. Nå er ekspansjonsplanen lagt.
– Den nye planen blir lagt i sammen med franchisetagerne.
For et par år siden var kjeden en opprivende rettssak mot noen av franchisetagerne, som blant annet handlet om hvem som skulle dekke inn kostnadene med 10-kronersburgere.
– Det er veldig god stemning blant franchisetagerne. Sammen har vi løftet salget og antall gjester.
Hun påpeker spesielt drive-through-restauranter kan vise til god utvikling.
Slått av Burger King
Burger King har de siste årene ledet an med nyetableringer i det norske markedet.
Jens Ulltveit-Moes hamburgerselskap King Food økte inntektene med 94 millioner fra 2015 til til 2016. Selskapet som er overbyggingen for McDonalds i Norge, Food Folk Norge, økte med 47 millioner i samme periode.
– Vi har veldig god vekst i eksisterende restauranter, sier Mellbye.(Vilkår)