En skikjører fester skiene, retter ut to motorer med vifter ved hoften og fyker over fjellet. Toppfarten skal være 80 kilometer i timen.

– Under den første testen vi gjorde, sto det noen gamle damer der og sa det var det kuleste de hadde sett i sitt liv - en jetmotor på ryggen! sier Kjartan Jensen, en av to gründere i Thrustme.

Sammen med partneren Kjetil Fedde har han satset «båten og alt» for å skape en batteridrevet motor for skikjørere, og innsatsen har nå ført dem til finalen i Petter Stordalens gründerkonkurranse. Det var 2000 søkere, men bare seks kom til finalen, som holdes i Stockholm neste onsdag.

– Petter er litt gal

Konkurransen ble første gang avholdt i fjor, og kom i stand etter at Stordalen i boken «Jeg skal fortelle deg din hemmelighet» lovet en million kroner til den som sendte ham den beste gründerideen. Fjorårets finale endte med investeringer på rundt fire millioner kroner, og vinneren Tibber har gjort et solid innhugg i strømmarkedet.

Stordalen sier i en melding at presentasjonen neste onsdag blir viktig.

– Nå vet vi litt om bedriftene, men en viktig del gjenstår. For som jeg pleier å si så investerer vi ikke i bedrifter, vi investerer i mennesker, sier han.

Skikjører med ryggsekk full av spesiallagde batterier og fire jetmotorer på siden, klar til å fyke bortover fjellsiden.
Skikjører med ryggsekk full av spesiallagde batterier og fire jetmotorer på siden, klar til å fyke bortover fjellsiden. (Foto: Thrustme)

Jensen håper å overbevise Stordalen om å bli med på laget.

– Han har de samme verdiene som oss på hvordan man ønsker å bygge. Det er en god måte å bli kjent på, ved hjelp av hans navn, og så er han jo litt gal, sier Jensen.

Bortover

Motorene er festet i hoftehøye, til en ryggsekk som inneholder batteriene. Hele stasen veier ti kilo og koster 39.000 kroner. Jensen sier de har folk i New Zealand og Japan som maser om at de må bli ferdige så de kan begynne å selge maskinene. Han mener dagens versjon kan brukes til å nå nye deler av fjellet for skikjørere.

Dagens modell er imidlertid ikke sterk nok til å kjøre opp fjellet – bare bortover. Så man må enten gå opp eller ta skiheis. Det er batteriene som er den begrensende faktoren, men Jensen håper å kunne utvikle og selge kraftigere batterier senere. Batterilevetiden er også begrenset, så entusiaster med god råd kan trenge å kjøpe ekstra batteripakker hvis de skal kjøre mange turer per dag.

– Prisen er relativt høy?

– Ja, men det blir litt som vannscooter og snøscooter. Og mange av dem som står ski i Alpene har Kjus-klær til 30.000 kroner, sier Jensen.

Synne Kvam, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv skriver i en e-post til DN at Thrustme sin jetryggsekk ikke er tillatt i Norge, da den omfattes av loven om motorferdsel i utmark.(Vilkår)

Meretes utvalgte vin: Perfekt til høstkvelden
Druen pelaverga er nesten utryddet, og det finnes bare én vin laget på pelaverga på Vinmonopolet, fra produsenten Burlotto i Piemonte. Den bør du ikke gå glipp av.
00:50 Min
Publisert: