Laks som fast-food selger ikke – Pink Fish stenger utsalg i Norge, skriver IntraFish.
– Pink Fish som er et del av mitt mål for å gi sjømat til folket er laget for utlandet fra starten av. Derfor vi brukte for eksempel et internasjonalt designbyrå for å lage konseptet, skriver restaurantgründer og Bocuse d'Or-vinner Geir Skeie i en epost til DN.
Kjeden sliter med et tregt hjemmemarked. Budskapet om sunn og bærekraftig mat går ikke hjem hos norske forbrukere. Selskapet har etablert syv restauranter i Norge og én i Singapore. Nå stenges to av de norske.
– Det koster mye penger og vi hadde håpet at noen av stedene i Norge hadde flere gjester. Den sunne fast casual-bølgen fra de større markedene har ikke truffet helt i Norge ennå. Er nok litt tidlig ute her og gjør derfor justeringer. Målet var heller ikke å starte 1000 restauranter på ett år, men på ti år, skriver Skeie videre.
Høsten 2017 åpnet den første Pink Fish-restauranten i Oslo, med stjernekokk Skeie og investor og skipsdesigner Svein Sandvik fra Fitjar i Vestland på laget. Konseptet var hurtigmat med norsk laks som hovedingrediens.
Skeie understreker at selskapets ambisjoner er internasjonale:
– Men vi valgte å starte en del steder i Norge først for å lettere gjøre justeringer i en oppstart, det har vi gjort.
Dobler i Singapore
I fjor sommer åpnet kjedens restaurant i Singapore.
– Dermed har vi nå startet på den internasjonale veksten og åpner enda en i Singapore til sommeren, skriver Skeie.
De tre gründerne bak kjeden hadde høye ambisjoner: De drømte om å lage en verdensomspennende kjede på et drøyt år.
– Vi skal lage minst 1000 Pink Fish, det er målet, sa Pink Fish-sjefen Ronny Gjøse til DN i oktober 2017.
«Spises pizza som aldri før»
I første omgang investerte gründerne rundt 70 millioner kroner gjennom Salmon Company as i utvikling av Pink Fish-restaurantene, med hjelp av et konseptselskap i London.
– Konseptet er allerede utviklet for å ekspandere i utlandet. Når vi er klare til en super-satsing, så vil vi ha med store eiere, gjerne oppkjøpsfond. Da snakker vi om investeringer i 100-millionersklassen, sa Gjøse i 2017.
Øverst på ønskelisten over satsingsområder sto London og Sørøst-Asia.
Men omsetningen i Norge har ikke vært like god som planlagt, ifølge Ronny Gjøse.
– Folk i Norge sier én ting og gjør noe annet, konstaterer Pink Fish-sjef Ronny Gjøse overfor IntraFish.
– Selv om vi leverer på alle de viktige driverne som bærekraft, sunnhet, convenience, gjøre fisk enklere tilgjengelig og så videre, ser vi at det spises pizza, pasta og burgere som aldri før, sier han.
Salmon Company Norway hadde i 2018 inntekter på 7,6 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på minus 6,7 millioner.
Måtte stenge utsalg
Den første restauranten de åpnet, som lå i kjøpesenteret Steen & Strøm i Oslo sentrum, er nedlagt. Det er også den som lå i Oslo City.
Nå har gründerne skrinlagt planene om å åpne nye restauranter i Norge.
– Buyers are liars. De sier at de gjerne vil spise mer fisk, men når de er sultne går de til etablerte aktører og kjøper mat som kanskje er en slags guilty pleasure. Du vet, det å spise ute i Norge er å unne seg noe ekstra godt, sier Gjøse til IntraFish.
Likevel har de klokkertro på suksess i utlandet.
– I Asia og i den store verden har de en annen matkultur enn her, sier Gjøse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.