– Jeg er optimist av natur, sier bostyrer Håvard Wiker.

Etter at selskapet PM retail begjærte oppbud i Ringerike tingrett mandag, har det hersket usikkerhet om fremtiden til den tapstyngede kjeden.

Bostyrer bekrefter at det er innledet samtaler med flere ulike aktører som kan være interessert i å overta.

– Vi jobber akkurat nå med å få videreført driften og å finne mulige kjøpere.

Jakter kjøpskandidater

Kort tid før konkursen var PMs største eier, oppkjøpsfondet FSN Capital, i samtaler med mulige nye eiere. Disse samtalene førte ikke frem. Dermed valgte selskapets ledelse å begjære det konkurs.

Bostyrer kan nå videreføre salgsforsøket etter at konkursen var en realitet.

– Selskapet har varmet opp noen mulige kjøpskandidater og har frembragt informasjon som kan brukes i en salgsprosess, sier Wiker.

– Selskapet har varmet opp noen mulige kjøpskandidater
Håvard Wiker, bostyrer

Bostyrer ønsker ikke å kommentere om det er med kjente handelsaktører eller oppkjøpsfond i sonderingene som nå gjøres.

– Vi begynte dette arbeidet allerede mandag og ringer nå rundt. Vi snakker med alle som vil snakke med oss.

Inntil spørsmålet om videre drift er avklart, holdes butikkene åpne på boets regning.

– Det primære målet er å holde butikkene åpne, og det klarer vi inntil vi har fått en endelig avklaring på salg.

«Gammelmodige»

270 ansatte og 51 butikker er berørt av konkursen.

Etter at FSN Capital kom inn på eiersiden ved å kjøpe ut Mørck-familien, har kleskjedens økonomiske utfordringer eskalert.

I løpet av de tre siste årene er salgsinntektene redusert fra 360 millioner kroner til 281 millioner i fjor.

Mange år med overskudd er blitt snudd til et samlet underskudd på vel 60 millioner i løpet av de tre siste årene.

Ved utgangen av fjoråret hadde selskapet bokført en langsiktig gjeld på 55 millioner kroner og kortsiktig gjeld på 43 millioner, ifølge regnskapet. Hele kassakreditten på 55 millioner var opptrukket.

Kjeden stengte fire butikker ifjor.

I årsberetningen til det konkursrammede selskapet ble det ikke lagt skjul på at kjeden var i en vanskelig situasjon.

Kampanjer og kundeopplevelse ble ikke ansett som tilstrekkelig gode. Planlagte kolleksjoner ble endret for å tilpasse seg trender, passform og kvalitet.

– Styret oppfatter at selskapets image og merkevare er svekket gjennom de siste fem-syv år. Styret har konstatert at det er vanskelig å opprettholde eksisterende kundemasse og tiltrekke nye kunder til butikkene gjennom det etablerte konseptet.

Da DN sjekket tilfredsheten hos kundegruppen i fjor, var heller ikke tilbakemeldingene særlig nådige.

– De har vært for gammelmodige, uttalte Ellen Aarnes (80).(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hey, Mercedes! Take me home!
Nå kan du snakke med minstemann i Mercedes-søskenflokken, A-klasse. Se hvordan det gikk i vår test.
01:48
Publisert: