Pandemien har fått netthandelen til virkelig å skyte fart så langt i år, og nå kan nettbutikkene ta et nytt stikk under den kommende salgsuken Black Week.

Nettbutikken Milrab har estimert med en vekst på 60 prosent.

– Det blir spennende å se, men vi tror det kan bli all-time high. Hvis prognosen vår på 60 prosent økning fra i fjor viser seg å være rett, så blir det det. Den store jokeren blir hvor mange som flytter seg fra fysisk handel til nett. Nå skal vi opp til eksamen, sier Milrab-gründer Finn Magnus Torall.

Han tror årets Black Week vil bli noe vi ikke har sett lignende til før, og at det derfor har vært vanskelig å forberede seg.

– Årets Black Week er veldig uforutsigbar, men vi fikk en liten smakebit i form av sterk vekst på Singles Day. Etterspørselen og pågangen under Black Week vil uansett være helt ekstrem – det vil bli vanvittig høy belastning på alle funksjoner, og derfor vil vi ha folk på jobb til alle døgnets tider. Nå kjører vi internkontroller og stresstester, og vi har beredskapsplaner klare dersom noe skulle gå galt, sier Torall.

Her er Finn Magnus Flesland Torall fotografert på et av lagrene til nettbutikken som selger utstyr til militær bruk, trening og villmark.
Her er Finn Magnus Flesland Torall fotografert på et av lagrene til nettbutikken som selger utstyr til militær bruk, trening og villmark. (Foto: Gorm K. Gaare)

Frakt og levering er Torall mindre bekymret for, men det er andre ting som kan sørge for at uken blir en skuffelse.

– Vi tror at folk er forberedt på at det tar litt lengre tid å få levert varer som bestilles under Black Week og Black Friday, men hvis systemene våre ikke funker, da er det krise, sier Torall.

Kommer til å slå alle rekorder

Også pressesjef i Posten, Kenneth Tjønndal Pettersen, tror årets Black Week kommer til å slå alle rekorder. De har forberedt seg hele året, og har nå hentet inn 600 ekstra folk som skal jobbe hele uken.

– Vi tar høyde for at det i år kommer til å bli levert flere pakker enn noensinne. Vi passerte all-time-high i forrige uke, og det er før vi starter på Black Week. Folk har etablert nye handlevaner, og det kommer til å bli volum vi ikke har vært borti tidligere, sier Tjønndal Pettersen.

Han er klar på at den ekstreme pågangen som sannsynligvis kommer vil gjøre ting utfordrende for Posten, men han tror likevel de vil kunne levere raskt og effektivt.

– Nissen må levere en gang i året, vi må levere hver dag, og Black Week er intet unntak. Vi har heldigvis modernisert terminalene i forkant. De som fortsatt bruker gamle løsninger, de kommer til å slite nå, sier han.

Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten, tror årets Black Week vil gi pakkevolum postvesenet ikke har sett før.
Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten, tror årets Black Week vil gi pakkevolum postvesenet ikke har sett før. (Foto: Håvard Jørstad)

Dessuten har koronaåret gitt Posten mer å gjøre, noe Tjønndal Pettersen tror gjør at de stiller bedre forberedt til uken som kommer.

– Bare på dette året har Posten forsert fem år i pakkeveksten fra netthandel, noe som er helt ekstremt, men vi har håndtert det på en god måte. Vi har blant annet hatt en vekst på rundt 240 prosent på hjemlevering, en tjeneste som har fungert uten store utfordringer. Som et ekstra tiltak til Black Week har vi satt opp flere nye døgnåpne pakkebokser i Oslo, Rogaland og Østfold, hvor folk kan hente pakker de bestiller på nett – helt kontaktløst, sier Tjønndal Pettersen.

Nå handler «alle» på nett

Victoria Rummelhoff, netthandelsekspert i PostNord, har laget en netthandelsrapport for tredje kvartal. Den viser at over 94 prosent av nordmenn har handlet på nett i år, mot 69 prosent i fjor.

Victoria Rummelhoff, netthandelsekspert i PostNord.
Victoria Rummelhoff, netthandelsekspert i PostNord. (Foto: Sofie Skadal/PostNord)

– Vi ser at veldig mange nye forbrukere, og særlig da de eldre som er i smitterisikogruppen, har tatt steget inn i netthandel. I tillegg har de som handler på nett økt netthandelsandelen sin, noe som har bidratt til at veksten i norsk netthandelsomsetning er på over 30 prosent så langt i år og netthandelen har hoppet to-tre år frem i tid, sier Rummelhoff.

Rummelhoff tror vi kan regne med en stor vekst i pakkevolum under Black Week og inn mot julen.

– Vi forventer en økning på 40 prosent i netthandelspakker, og en økning på 400 prosent i hjemlevering i perioden vi går inn i. Vi er usikre på hva som faktisk kommer, men nye rekordtall blir det helt sikkert. Vi ser en sterk korrelasjon mellom strenge restriksjoner og økt netthandel. Jo strengere tiltak, desto mer netthandel, sier hun.

Videre forteller Rummelhoff at PostNord har gjort en rekke tiltak for å være bedre rustet inn mot Black Week og høysesongen for øvrig.

– Vi har investert i en moderne terminal på Langhus og økt kapasiteten til 250.000 pakker om dagen. I tillegg vil vi øke arbeidskraften betydelig i ukene fremover – under Black Week vil vi øke arbeidskraften med 400–500 folk i form av overtid, vikariater, og midlertidige arbeidere, sier hun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.