Power (tidligere Expert) var teknisk sett konkurs da XXL-gründer Øivind Tidemandsen kom inn som eier for åtte år siden.

Nå vokser selskapet markant, mens andre bransjer har opplevd en dobbeltsmell med både generell handelsbrems og koronanedtur.

Men i elektronikkbransjen klarer de to store norske aktørene Elkjøp og Power både å opprettholde veksten og å holde internasjonale nettgiganter på en armlengdes avstand.

– Vi skal vokse med en milliard i året frem til 2022, sier Power-sjef Ronny Blomseth som akkurat nå konstaterer at det er sterk vekst i flere hjemmekategorier.

Har tapt tre mrd.

Power er sammen med Nille og Gresvig blant de norske kjedene som har tapt mest penger de siste årene. Kjeden har samlede underskudd på over tre milliarder i løpet av drøyt ti år.

Det har tatt mange år å få stablet det tidligere børsnoterte konsernet på bena igjen.

Massive butikknedleggelser, oppsigelser og skroting av en innarbeidet merkevare måtte til.

Nå ser det lysere ut for utfordreren i det norske elektronikkmarkedet. Blomseth tror kjeden vil få positivt driftsresultat (ebit) inneværende år.

– Vi er ferdig med problemene. Nå er vi på jakt etter vekst. Grunnlaget er skapt for å fungere godt.

Power-sjefen er glad mye av opprydningen i Expert/Power skjedde før nedturen innen norsk handel gjorde seg gjeldende. Han mener nedturen var testen på om Power hadde livets rett.

– Vi er glade markedet har vært i stor endring, både med netthandel og disrupsjon, fordi det har gjort det mulig å ta mye av markedet. Vi har klart å bygge en offensiv forretningsmodell, sier Blomseth.

I likhet med storeier Tidemandsen og flere av nøkkelpersonene har han bakgrunn fra Elkjøp før de hoppet over til den kriserammede utfordreren for syv-åtte år siden.

Åpner fortsatt butikker

Ser man bak disse tallene, så er det en enorm resultatforbedring.

Fortsatt taper konsernet penger på bunnlinjen, men Power har de to siste årene levert positivt driftsresultat (ebitda) på til sammen 200 millioner. I fjor ble det et negativt resultat før skatt på 111 millioner inkludert en regnskapsmessig effekt knyttet til IFRS-regnskapsreglene, som trekker ned med 37 millioner kroner.

Nettopp vekst er nøkkelordet i Powers plan for å tjene penger igjen.

Planen har vært å øke omsetningen fra drøyt syv milliarder kroner i 2015 til 14 milliarder i 2022 for å forsvare en kostnadsbase med blant annet sentralisert lager i Sør-Sverige og hovedkontor i Elkjøps tidligere kontorer i Lørenskog.

Nøkkelen til veksten har vært kombinasjonen av tradisjonelle butikker og netthandel.

– Selv om det snakkes mye om butikkdød, åpner vi fortsatt butikker. Kundene vil ha en kombinasjon av butikk og nett.

La ned butikker

Power står klart sterkest i Norge. Her kommer nesten halvparten av inntektene, og det ble et overskudd på 70 millioner før skatt i fjor.

Anders Nilsen, som leder Power Norge, mener kjeden er i ferd med å bli friskmeldt her hjemme.

– Vi hadde ti prosent vekst i Norge i fjor, mens mange andre butikker lå med knekt rygg. Tidligere har vi ikke hatt volum til å tjene penger, men nå har vi konkurransekraften vi trenger.

Selv om Power har milliardvekst, har antallet butikker blitt vesentlig redusert. Nå er det 70 færre butikker i Norge selv om omsetningen har skutt i været.

– I Norge har butikkmassen vært vår store hodebry. Vi hadde mange småbutikker ofte på feil lokasjoner, sier Nilsen som også ble hentet fra Elkjøp.

For nærmere ti år siden, etablerte sportskjeder og elektronikkjeder såkalte megastores i handelsparker for å dra kunder. De siste årene har mange av disse gigantvarehusene vist seg å være for store, og mange er blitt nedskalert.

Anders Nilsen mener at Power unngikk denne fellen.

– I stedet for å bygge nye butikker på 3000–4000 kvadrat, har vi funnet mer perfekt størrelse på 1500–2000 kvadrat.

Underveis er gjenreisningsplanen blitt justert med et navnebytte.

– Det var en milepæl at vi la bort Expert og lanserte Power. Det var ikke den opprinnelige planen, men det ville vært vanskelig å få til den veksten vi ønsket med det gamle navnet, sier Blomseth.

Power-ledelsen mener den også har investert flere hundre millioner i å kutte prisene.

– Da vi innførte vår prisrobot i 2017, ble vi styrt av prisene i markedet. det var en investering for å ta en posisjon på pris. Vi visste at det ville bli kostbart, men kundene ville ha det, sier Nilsen.

Han hevder at Power er prispresser og at de matcher selv Elkjøps tilbud som er forbeholdt kundeklubben.

Elkjøp avviser at Power har overtatt rollen som prispresser.

– Våre kunder sjekker ofte uavhengige prissammenligningstjenester som Prisguiden, noe vi oppfordrer til. Vi har lovet kundene våre å presse prisene ned siden 1962, og det har vi tenkt til å fortsette med, svarer Madeleine Schøyen Bergly som er kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

Skal puste Elkjøp i nakken

Historisk var Expert en forhandlereidkjede. Etterhvert ble selskapet børsnotert, men konsernet slet med å henge med i konkurranse med Elkjøp.

Awilhelmsen ble eneeier i 2008, men de enorme tapene tvang panthaver DNB på banen. Inn på eiersiden kom XXL-gründer Øivind Tidemandsen i 2012. Det ble starten på gjenreisingen med en helt ny kjedestruktur. Finansdirektør Øyvind Flygind har mange år bak seg i Expert/Power og har sett endringene fra innsiden.

– Vi gikk fra å være en grossiststyrt kjede der de ulike landene hadde makten til å bli en fullintegrert kjede, sier Flygind.

Elkjøp Nordic er fortsatt tre ganger så store som Power.

– Vil Power noen gang kunne nærme seg Elkjøp?

– Det er bare et spørsmål om tid. Vi har bare så vidt begynt, humrer Blomseth.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.