Reitan Convenience solgte pølser, brus og andre kioskvarer for nesten 15 milliarder kroner i 2014. Endelig regnskap er ikke klart, men driftsresultatet skal ligge an til å bli ende godt over 400 millioner, etter det DN forstår.

– Selv om servicehandelmarkedet er vanskelig i alle landene vi driver hadde vi ifjor en vekst på 0,4 prosent. Det er første gang på mange år at vi har hatt organisk vekst, sier sjef for Reitan Convenience, og deleier i Reitangruppen, Magnus Reitan.

Nær tre av de nær 15 milliardene kommer fra den finske kioskkjeden R-kioski, som Reitan-systemet kjøpte i 2012. Nylig var over 600 finske kioskkjøpmenn samlet til riksmøte i Lahti. Der var både Odd og Magnus Reitan, samt sjefen for Reitans kiosksatsing i Finland, Johannes Sangnes, tilstede.

– Jeg danset på scenen, foran kjøpmennene. Det tror jeg de syntes var litt spesielt at en leder gjorde. Kulturen i Finland er litt annerledes enn hjemme, sier Sangnes.

Etter kjøpet av R-Kioski, som har kiosker i Finland, Estland og Litauen, for nær en milliard kroner, flyttet han til finske Vantaa for å lede R-Kioski. Jobb nummer én var å starte konverteringen av rundt 400 kiosker fra filialer til kjøpmannsdrevne kiosker, etter modell av Narvesen og 7-Eleven. Samme jobb gjorde Sangnes mellom 2004 og 2008 da han var ansvarlig for Reitans kiosksatsing i Sverige.

Reitan Convenience ble etter oppkjøpet i 2012 Europas nest største kioskaktør og driver kioskvirksomhet i syv land. Det mest lønnsomme landet er Sverige (Pressbyrån, 7-Eleven og Shell 7-Eleven), med Norge (Narvesen, 7-Eleven og Shell 7-Eleven) hakk i hæl.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.