Nielsens dagligvarebarometer for tredje kvartal viser at dagligvarekjeden Rema 1000 mistet 0,2 prosent markedsandel. Siden samme periode i fjor, har Rema-kjedens markedsandel falt med ett prosentpoeng.

De to største grupperingene Norgesgruppen og Coop deler markedsandelene Rema mister jevnt mellom seg og vokser med 0,1 prosent poeng i tredje kvartal.

Skal åpne 40 butikker

Remas «bestevenn»-strategi har fått mye av skylden for den negative utviklingen.

For to uker siden forsvant Rema-toppen Lars Kristian Lindberg brått ut av Reitans dagligvareimperium. Det var Lindberg som satte bestevennstrategien ut i livet.

Rema har svart på den negative utviklingen med å skru opp etableringstakten.

– Vi skal åpne 40 butikker. Det er mye høyere åpningstakt enn noen gang tidligere, bortsett fra ved oppkjøp. Da begynner vi å komme der vi bør være, uttalte Jan Frode Johansen i august.

Ole Robert Reitan har innrømmet at det siste året har vært tøft.

– Vi har aldri blitt testet på en slik måte før. Derimot har vi surfet på medgang i 38 år. Dette var første gang vi er blitt virkelig stresstestet, har Reitan uttalt til DN tidligere.

«Ikke dramatiske tall»

I en kommentar til Nielsen-tallene sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 at «det ikke er stor dramatikk i tallene som ble presentert i dag».

– I første halvår hadde vi nedgang på rundt ett prosentpoeng, målt mot fjoråret. I etterkant har omsetningen og markedsandelene flatet ut. Vi må bare stå på videre, og våre kjøpmenn og ansatte jobber knallhardt hver eneste dag for å gi kundene våre de laveste prisene, skriver hun i en mail.

Uklar Rema-strategi

Styreleder og bransjeanalytiker Geir Myklebust i rådgivingsselskapet Balanza tror Remas forsøk på å rydde opp i misnøyen rundt «bestevenn»-strategien, samt en mer uklar rabattstruktur gjennom appen «Æ», gjør at kundene ikke lenger skjønner budskapet til dagligvarekjeden.

– Hva skjedde med «det enkle er ofte det beste»-strategien? Det var jo den som var Remas styrke i dagligvaremarkedet. Med sitt lave prisnivå og litt annerledes sortiment har Rema alle muligheter til å lykkes i markedet, sier Myklebust.

«Kundene er relativt utro»

Myklebust, som har mange års erfaring fra Coop-kjeden, sier alle kjedene har en «bestevenn»-strategi - altså at man velger enkelte leverandører fremfor andre.

– Men det er ingen andre som har gått ut offentlig med forhandlingene sine enn Rema 1000. De ertet på seg mange kunder med å kutte ut stedstypiske produkter, sier han.

Den høye tettheten av dagligvarebutikker i Norge må også ta noe av skylden for at Rema sliter med å hente inn tidligere tapte markedsandeler.

– Undersøkelser viser at kundene er relativt utro. Det vil si at de bruker mange forskjellige butikker, sier Myklebust. Han tror kundene kan velge bort en dagligvarekjede når det hersker en oppfatning om at den er dårligere enn andre.

Ifølge markedssjef Birgitte Hem Reuter i analyseselskapet Nielsen så viser undersøkelser de har gjort at kundene er innom i snitt 3,4 forskjellige dagligvarekjeder i løpet av en måned.(Vilkår)

Bitcoins forklart på to minutter
DNs journalist forklarer hva bitcoins er.
02:14
Publisert:
«Effektmaker har 40 typer snø på lager»
Stuntmann og effektmaker Pål Hverven mer enn doblet omsetningen på å levere snø og våpen til Nesbø-filmen «Snømannen».
02:05
Publisert: