Lavpriskjedene Coop Extra og Kiwi vokser klart mest, mens Rema sliter med å henge med, ifølge kvartalstall fra analysebyrået Nielsen.

I løpet av de siste 12 månedene har Remas markedsandel falt fra 23,9 til 23,4 prosent. Selv om fallet høres lite ut, er det gigantisk i krone og øre.

For når det norske dagligvaremarkedet samlet er på nærmere 180 milliarder kroner, tilsvarer Remas fall på 0,5 prosent i markedsandeler et sted rundt 900 millioner kroner.

Rema-ledelsen vil ikke stille til intervju. Trond Bentestuen, ny leder for Rema i Norge, kommenterer fallet på følgende måte i en epost.

– Dette er selvsagt ikke tall vi er fornøyde med. Min erfaring er at vi må være langsiktige i vårt arbeid, og gjøre de nødvendige endringene som skal til for at vi skal løfte oss dit vi ønsker å være.

Remas markedsandeler er den laveste siden på flere år. Remas nedtur startet for alvor med den såkalte bestevennstrategien i 2017. I månedene som fulgte, opplevde Remas kundeprotester og fallende salg. I fjor klarte imidlertid Rema å kapre markedsandeler som følge av mange nyetablerte butikker.

Selv om Rema har vært under hardt press de siste årene, har det vært lukrativ butikk for eierne. I løpet av fire år har Rema gitt eierne rundt to milliarder kroner i utbytte.

Coops lavpriskjede Extra er den store vinneren, med en økning på 1,4 prosentpoeng markedsandel.

– Coop er veldig fornøyd med at kundene fortsetter å velge Extra foran andre, og at kjeden derfor er vekstvinner nok en gang, påpeker Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis.

Mye av Extras vekst skyldes at søsterkjeden Prix taper andeler. Også Obs har fallende kurve.

– Fremover vil vi jobbe for å få flere kunder til å oppdage det unike ved hypermarkedkjeden Obs og skape kundevekst i de øvrige kjedene våre. Uten mangfold blir det mange tapere.

Også Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi fortsetter fremgangen og tar like mye markedsandeler som Rema mister. Det betyr at Kiwi kan passere Rema som Norges største kjede i løpet av 2021 hvis dagens trend fortsetter.

– Det er i butikken slaget står, konstaterer Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

Dagligvaremarkedet har i en periode slitt med lav vekst. Så langt i år ligger veksten på 1,6 prosent, mens grensehandelen har økt ti prosent siste 12 måneder. Dagligvarebutikkene taper særlig på kategorier som helse og skjønnhet samt vaske- og husholdningsprodukter.

Et knock out-kriterium

Dagligvareekspert Erik Fagerlid tror ikke Rema har mistet grepet.

– De har ikke plutselig mistet grepet. Dette er utslag av lange linjer, og disse er vanskelig å snu.

Fagerlid mener Rema er avhengig av å snu den negative trenden.

– Jeg tror ikke Rema-konseptet har mistet appell eller har gått ut på dato. Rema gjør flere gode grep med middag til under 100-lappen og satsingen på egne merkevarer. Men, de bør likevel ikke tape mer i markedsandeler og må klare å snu dette nå.

Også bransjekjenner Odd Gisholt tror det er aggressiviteten til lavpriskonkurrentene Kiwi og Extra som er den viktigste forklaringen.

– Jeg tror fallet skyldes at de to andre Kiwi og Coop Extra er voldsomt på hugget. De er flinkere og mer kreative. Rema må bøye seg i støvet for Kiwi, som har gode beliggenheter og vinner på pris, sier Gisholt.

Han tror Rema ble skadelidende for at de ikke fikk skaffet seg nok nye butikker da lavpriskampen strammet seg til.

– Rema sov lenge i timen med nyetableringer. Beliggenhet er et knock out-kriterium, og der har andre vært flinkere.

Negativ spiral

Rema er Norges desidert største franchisekjede, mens konkurrentene i større grad er filialkjeder. Kjøpmannsblodet er ofte trukket frem som et suksesskriterium for Rema. Gisholt mener at det har skjedd en slitasje.

– Franchisetagerne begynner å bli slitne. Mange har hatt gode år, men nå greier de ikke å øke omsetningen lenger. Kjeden vil gi flere tilbud, og det må kjøpmennene gi med færre folk på jobb. Dermed blir det en negativ spiral.

Rema-sjef Bentestuen har en helt annen opplevelse av kjøpmennenes situasjon.

– Min opplevelse dette første året er at vi har kjøpmenn som er helt unike og tenker langsiktig. De er formidable i sin kundeforståelse og hvordan vi skal tilby varer til de laveste prisene i våre butikker

Effektivt maskineri

Fagerlid mener et klart trekk innen flere handelsbransjer er at de beste blir bedre og bedre, og at utfordrerne har en litt tøffere kamp å utkjempe enn for bare få år siden. Rema må, og kommer selvsagt også til å, justere noe for eventuelt å ta igjen Kiwi.

– Prisforskjellene er forsvinnende små. Rema fremstår fortsatt som billig og er fortsatt et effektivt maskineri.

Han påpeker at nedgangen i bilkjøring bidrar til å endre handlemønsteret noe. I flere land etablerer butikkjeder sentrumskonsept med navn som «city» og «local». Han tror Rema må tenke i denne retningen, for ikke å tape de gående eller sykkelkundene til for eksempel Bunnpris, Matkroken og Joker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.