Fjoråret var preget av langt lavere vekst enn konkurrentene for Rema i fjor, ifølge Nielsens ferske dagligvarerapport. 

Mens både Norgesgruppen og Coop tok nye et skritt med nye markedsandeler, så sto Rema i praksis stille med 0,16 prosent nye markedsandeler og 17 nye butikker.

Coop ble den store vinneren i markedsandeler i fjor etter oppkjøpet av Ica. Coop økte sin andel med 1,52 prosent. Coop har nå en klar toerposisjon med 29,4 prosent av markedet.

Coop høster av Ica-oppkjøp

Ingen kan likevel rokke med posisjonen til Norgesgruppen som nå har 42,3 prosent. I fjor  økte Johannson-familiens matimperium sin markedsandel med 1,05 prosent, ifølge Nielsen-rapporten. 

Reitan-familien forsøkte å svare på den lave veksten gjennom fjoråret med å lansere kundeprogrammet Æ i januar. Kjeden samtidig i hardt vær da de kuttet ned i antallet leverandører, noe som rammet distribusjonen til merkevarer som Hansa, Mack og Lerum.

Utviklingen i dagligvaremarkedet har de siste årene vært preget av Icas tilbaketrekning fra det norske markedet. De fleste av de 550 butikkene ble kjøpt opp av Coop som har omprofilert mange av butikkene til sin vekstkjede Extra. Også Norgesgruppen og Bunnpris fikk kjøpe noen av butikkene, mens Rema fisket enkelte leiekontrakter der det var mulig.

Utviklingen innen dagligvare har også vært preget av lavere vekst enn konsumprisindeksen.

Kiwi er Norges største kjede målt i antall butikker og var ved utgangen av året oppe i 649 mot Remas 584 butikker. I omsetning var likevel Rema større med 72,7 millioner i snitt per butikk, mens Kiwi selger for 53,4 millioner i snitt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.