Rema ble den store vinneren, mens Coop ble taperen av de tre store aktørene i dagligvaremarkedet i fjor, ifølge tall fra analysebyrået Nielsen.

Rema tok 0,4 prosentpoeng markedsandel, mens Coop tapte tilsvarende. Landets dominerende dagligvareaktør Norgesgruppen plukket 0,1 prosentpoeng som er godt under nivået de siste årene.

Rema slår dermed tilbake etter et miserabelt 2017 der kjeden ble mye kritisert for feilslått bestevennstrategi og kundeprotester.

– Fra mitt ståsted så ser tallene for 2018 imponerende ut, tatt i betraktning det som skjedde i 2017. Det er ikke alltid lett å slå tilbake, sier nylig tiltrådt toppsjef Trond Bentestuen i Rema Norge.
– Fra mitt ståsted så ser tallene for 2018 imponerende ut, tatt i betraktning det som skjedde i 2017. Det er ikke alltid lett å slå tilbake, sier nylig tiltrådt toppsjef Trond Bentestuen i Rema Norge. (Foto: Elin Høyland)

– Fra mitt ståsted ser tallene for 2018 imponerende ut, tatt i betraktning det som skjedde i 2017. Det er ikke alltid lett å slå tilbake. Derfor er det en prestasjon ut fra året i forveien, sier nylig tiltrådt toppsjef Trond Bentestuen i Rema Norge.

Inngangen til 2019 ble derimot ikke like oppløftende. I årets syv først uker hadde Rema en negativ totalvekst på 0,7 prosent, mens den sammenlignbare veksten butikk for butikk var på minus 2,3 prosent.

– Markedsandelene svinger fra måned til måned etter aktivitetsnivået til de ulike kjedene. Det skal bli vanskelig å ta oss ned fra tronen som markedsvinner når man ser året under ett. Vi skal stå opp tidlig om morgenen og jeg tror det blir et bra år.

Har ikke gitt opp prisambisjon

Reitan-familiens lavpriskjede har den siste tiden tapt flere pristester.

– Rema er ikke i førersetet på pris lenger, sier Coops komunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis.

I et intervju med Aftenposten nylig, uttalte Ole Robert Reitan at kundene vil oppnå lavere priser om fem år.

– Rema er ikke i førersetet på pris lenger, sier Coops komunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis.
– Rema er ikke i førersetet på pris lenger, sier Coops komunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

– Akkurat nå har vi høyere kostnader enn vi noen gang har hatt, sier Rema-sjefen.

Store investeringer skal gjøre lavpriskjeden mer effektiv. Om fem år vil det gi lavere matpriser til forbrukeren, fremkom det i Aftenposten.

Bentestuen avviser at Rema har gitt opp ambisjonen om å være billigst.

– Det kan jeg avkrefte. Den står hugget i stein. Ole Robert snakket om en langsiktig horisont. Man må investere for å holde lave priser på lang sikt, og målsetningen om å være billigst står ved lag dag for dag.

Han mener ikke pristester nødvendigvis gir det riktige bildet.

– Etter å ha satt meg inn i måten pristestene blir utført på, ser jeg at pristestene ikke alltid gir et riktig bilde av hvem som har lavest pris, sier Bentestuen.

Flere mindre butikker

Rema har de siste årene åpnet flere mindre butikker. Det har bidratt til at den gjennomsnittlige omsetningen for hver butikk har falt fra 72,7 til 67,6 millioner kroner på tre år.

DN har det siste halvåret omtalt misnøye fra flere tidligere Rema-kjøpmenn som har vært kritisk til lønnsomheten i de minste butikkene.

– En av mine viktigste oppgaver fremover blir å finne ut størrelse og omsetningsvolum på nye butikker. Vi har sett at gjennomsnittet har falt. Jeg har ikke noe klart svar nå på om vi skal etablere mindre eller større butikker, sier Bentestuen.

Til sammenligning har Kiwi økt sin snittomsetning per butikk fra 53,4 til 57,0 millioner kroner.

–Rema har fortsatt større omsetning som er større enn de andre med sitt enhetlige konspet, sier Hege Witsø-Bjølmer i Nielsen.

Kamp mellom lavpriskjeder

Alle de tre lavpriskjedene økte sin markedsandel i fjor. Extra økte mest med 0,7 prosentpoeng, mens Kiwi økte sin markedsandel med 0,5 prosentpoeng og Rema økte med 0,3. Flere av Coops kjeder falt, og det samme gjorde Norgesgruppens supermarkedkjede Meny.

– Lavpris får flere butikker, mens nærbutikker og supermarked går noe ned, sier Hege Witsø-Bjølmer i Nielsen.

Kiwi haler fortsatt innpå Rema.

– Vi opplever tøff konkurranse, og at det går mye på pris. Vi har vunnet de fleste prisundersøkelsene den siste tiden, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

– Hvorfor er det Kiwi som vinner og ikke Rema?

– Kiwi er billigst. Hva konkurrenten tenker må du nesten spørre Rema om.

Den norske dagligvarebransjen, som omsetter for 176 milliarder kroner, har de siste årene vært preget av svak vekst. Bransjen opplever lekkasje både til Sverige og de mange nye lavpriskjedene innen bredt vareutvalg. I tillegg er det forsterket konkurranse fra nettaktører. Samtidig etablerer de tre lavpriskjedene mange nye butikker.

– Markedsveksten er fortsatt lav og det er tøft å vokse. Vi er suverent best på organisk vekst, siden vi ikke åpnet flere enn 14 nye butikker i fjor, sier Bjørkøy.

Coop tapte terreng

Coop går mest tilbake av de tre store grupperingene, men tar fortsatt markedsandeler med sin lavpriskjede Extra.

Extra har planer om 80 nye butikker inneværende år. Dermed vil Coops store lavprisalibi passere en magisk grense på 500 butikker.

– Vi spisser med lavpriskjeden Extra som gjør det veldig bra både på sammenlignbar vekst og lønnsomhet. Vi ser at vi må være på hugget fremover, sier Friis i Coop.

Han mener mye av fallet Coop opplevde i markedsandeler i fjor kan forklares med at omsetning av byggevarer ble tatt ut fra beregningsgrunnlaget til Nielsen.

– Vi er i gledens rus, sier Extra-sjef Christian Hoel som kan vise til en sammenlignbar vekst på 2,4 prosent i 2018.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Gledet seg veldig til denne skoen – helt til han fant ut hvor lang tid det tok å designe klossen
- Men jeg kjøpte den, jeg.
02:34
Publisert: