Det siste året har vært som en mørk tunnel for Rema. Coop og Norgesgruppen tar nye andeler, mens Rema og Bunnpris faller, ifølge de nye kvartalstallene fra analysebyrået Nielsen.

Utviklingen i bransjen det siste året har først og fremst vært preget av Remas stagnasjon, mens bransjens dominerende spiller Norgesgruppen og Coop har styrket sin posisjon først og fremst gjennom lavpriskjedene Kiwi og Coop Extra.

Rema faller 1,2 prosent i markedsandel i første halvår. Erkerivalen Kiwi vokser derimot med en prosent og haler for alvor inn på bransjeleder Rema. Rema har nå 23,7 prosent markedsandel mot Kiwis 21,1 prosent.

Rema ser likevel lyspunkt og klamrer seg til en vekst i de siste månedene.

- Nå begynner markedet å normalisere seg, sier Jan Frode Johansen som er administrerende direktør i Rema Franchise.

- Når vil dere være tilbake på offensiven?

- Det er ikke tvil om at grafen nå har snudd. Vi hadde en utfordrende vinter. Nå er vi der vi mener vi bør være også på markedsandeler.

- Blir dere fortsatt straffet på grunn av Mack og Hansa?

- Vi føler at vi begynner å nærme oss en normalsituasjon. Hvis du ser på de siste månedene, er det ingen tvil om at det går riktig vei. At vi merket det i vinter var åpenbart. Nå som pilen snur, skjer det overalt. I områdene som var sensitive for Mack og Hansa, så der de at vi har produktene i butikkene, sier Johansen.

Kiwi fortsetter veksten

Kiwi vokser 1,0 i markedsandeler i første halvår. Kiwi-sjefen er fornøyd med utviklingen.

- Vi fortsetter veksten og slik vi gjorde i fjor og foregående år. Vi holder farta, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Verdiveksten i bransjen ligger fortsatt på et lavt nivå. Det gjør at kjedene må kjempe for å opprettholde veksten.

- Vi gjør det bedre enn markedet, sier Bjørkøy.(Vilkår)