Ferske tall fra analysebyrået Nielsen viser forskyvninger mellom de tre store dagligvaregrupperingene.

Norgesgruppen tar 0,4 prosentpoeng ny markedsandel ved utgangen av andre kvartal, mens Coop vokser med 0,2 prosentpoeng så langt i år i et marked som er på over 170 milliarder kroner.

Den store taperen er Rema som mister 0,5 prosentpoeng markedsandel. DN har nylig omtalt at Remas fall så langt i år tilsvarer en tapt omsetning på over 600 millioner kroner målt i sammenlignbar vekst.

Hentet seg inn

Coop startet året svakt med et fall på 0,4 prosentpoeng, men har hentet seg inn i andre kvartal.

– Markedsveksten er svak med et fall på 2,4 prosent i juni, så vi opplever en metning i markedet. Akkurat nå etableres det færre nye butikker, og det er tøffere å finne nye beliggenheter, sier Coops kommunikasjonssjef Bjørn Takle Friis.

Han gleder seg over at lavpriskjeden Extra fortsatt økte markedsandelen med 1,4 prosentpoeng. Kjeden drar lasset for Coop, og var den kjeden i Norge som tok det største steget i andre kvartal målt i markedsandeler.

Norgesgruppen, med familien Johannson som største eier, kontrollerer nå 43,7 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Det er først og fremst Kiwi som bidrar til Norgesgruppens styrkede posisjon.

Kiwi har økt sin markedsandel med 0,5 prosentpoeng og har nå 22 prosent av markedet. Til sammenligning har Rema nå falt med 0,5 prosentpoeng til 23,6 prosent. Dermed vil det ikke gå mange kvartaler før Remas forsprang er oppspist hvis denne utviklingen fortsetter.

Skal klare å slå tilbake

– Vi må tåle å stå i press, og vi skal klare å slå tilbake, uttalte den nye Rema-sjefen Trond Bentestuen til DN nylig.

Han hadde ikke noe ensidig forklaring på fallet som nå reflekteres i Nielsen-statistikkene.

– Dette vil fluktuere. Rema er sterke på enkelte sesongvarer, og noe av nedgangen kan være forskyvninger.

Dagligvaremarkedet har de siste par årene slitt med lav vekst som nærmest er spist opp av prisstigning. Ved utgangen av andre kvartal var totalveksten i markedet på 1,6 prosent så langt i år.

– Vi er i rute og tar markedsandeler. Kiwi har hatt en sammenlignbar vekst på 2,8 prosent i år, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.