Kundeflukt, bråk med leverandører, politianmeldelse av konkurrenter og sjefer som har forsvunnet ut.
Selv om Rema har slitt et par år i motvind, har det så langt ikke påvirket resultatet til familiekonsernet nevneverdig.
2018-resultatene viser derimot at omsetningen til Rema falt fra 67,8 milliarder kroner i 2016 til 66,4 milliarder i fjor.
Samtidig falt driftsresultatet fra 2,3 milliarder til 1,7 milliarder, fremkommer det i en pressemelding fra Reitangruppen.
– Vi hatt noen fartsdumper i veien for Rema i Norge, det gjør oss flinkere. Aldri Rema vært så effektive, sa Odd Reitan under resultatpresentasjonen på Lade gaard i Trondheim onsdag.
Reitan convenience med kiosker som Narvesen og 7-eleven opplevde en stagnasjon i fjor, mens eiendom og bensinstasjonskjeden styrker resultatet.
– En skikkelig kraftsamling har det vært i året som gikk, sier administrerende direktør i Rema, sier Ole Robert Reitan i pressemeldingen.
Han ser nå optimistisk på situasjonen.
– Vi har hatt en god start på 2018, kundene kommer tilbake og vi tar markedsandeler. Vi tar med oss gode og litt røffere erfaringer inn i det nye året, uttaler Reitan.
Dagligvaredriften er det klart største forretningsområdet til Reitan-familien og påvirker i stor grad resultatet til Reitangruppen. Reitangruppen samlet sett fikk et resultat før skatt på 3,4 milliarder kroner.
Odd Reitan legger i sin resultatpresentasjon ikke skjul på at han likevel er stolt over utviklingen.
– Jeg legger frem nok et knallresultat. Vi lærer noe hver dag, og gjør ikke alt riktig, men vi gjør mer rett enn feil.
– Bedriften er dønn solid og er godt innenfor handlingsregelen
Pustes i nakken av Kiwi
Nå pustes Rema for alvor i nakken av Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi i kampen om å være Norges største dagligvarekjede.
I fjor falt Remas markedsandel med 0,99 prosent ifølge tall fra Nielsen. Det kan i utgangspunktet høres lite ut, men i dagligvarebransjen utgjør én prosent rundt 1,7 milliarder kroner.
Gjennomsnittsomsetningen til Rema-butikkene falt fra 72,7 til 67,9 millioner kroner. Noe av dette fallet skyldes også etablering av nye og mindre butikker. Rema har nemlig svart på den negative utviklingen med å etablere flere butikker. Rema etablerte 35 nye butikker i fjor og forventer omtrent det samme i år.
Kundene straffet Rema for den såkalte bestevennstrategien der blant annet flere kjente ølmerker forsvant ut. I fjor forklarte Reitan at Rema kom feil ut med kommunikasjonsstrateien. Han fastholdt likevel at opprydningen blant leverandørene var nødvendig.
– Den var ikke nødvendig slik den ble forklart. Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på var ikke bra. Det er vi enige om, sier Odd Reitan.
I tillegg til dagligvarer har Rema de siste årene utvidet med flere nye forretningsområder som servicehandel, bensinstasjonsdrift, eiendom og nå sist også kapitalforvaltning som ledes av Magnus Reitan.(Vilkår)