Kundeprotester og negtiv støy. Den såkalte bestevennstrategien til Rema satte sinnene i kok.

Odd Reitan mener den nye leverandørstrategien var nødvendig, men at den kom skjevt ut.

– Den var ikke nødvendig slik den ble forklart. Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på var ikke bra. Det er vi enige om, sier Odd Reitan.

– Hva var tabben?

– Det var at vi ikke samtidig kom inn med det nye. Det kom for seint.

Rema har de siste månedene fått mye kritikk og negative kundereaksjoner for den såkalte bestevennstrategien.

Odd Reitan mener kjeden ikke kunne ha 17 leverposteier og et utvalg med tannbørster med hank.

– Som rendyrket lavpriskjede må vi handle inn på den måten. Norgesgruppen med kjeder som Meny og Joker, kan derimot drive på den måten, og det koster, sier Odd Reitan.

Tror kundene vender tilbake

Også Rema-sjef Ole Robert Reitan mener strategien presset seg frem.

– Vi har aldri kalt det en bestevennstrategi. Vi har sagt at noen skal ut og konsentrere innkjøpene slik «discountere» gjør.Vi har bredt oss ut for mye, og nå smalner vi inn og differensierer oss.

– Tror du boikotten vil vare lenge?

– Nei, vi merker tydelig at det er i ferd med å ebbe ut.

Han påpeker at hensikten er at kundene skal få et større utvalg av lokal mat og varer fra regionale leverandører

– Vi har hatt slike opplevelser tidligere også. Det er ikke alle beslutningene som faller i god jord hos forbrukerne fra dag én, men det har et formål som har tenkt å gi effekt, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan.

Parallelt med den nye leverandørstrategien, innførte Rema lojalitetsprogrammet Æ som gir opp til 10 prosent på utvalgte varer.

– Hvor mye har Æ kostet dere i rabatter?

– Poenget er at vi blir mer treffsikker uten at det koster så mye. Det koster mye mindre enn å selge smågodt til 2,90, for slike kampanjer koster oss veldig mye penger. Poenget er at vi blir mer treffsikre og at vi får riktige priser til riktig kunde. Dette er bedre enn historisk markedsføring der man skyter med hagle og treffer noe, svarer Ole Robert Reitan.

I fjor mer enn fordoblet Reitangruppen overskuddet takket være et ekstraordinært aksjesalg i svenske Axfood. Fortsatt er det Rema som drar lasset i familiekonsernet med en omsetning på 68 milliarder kroner og overskudd på 2,3 milliarder kroner i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.