– Det er så enkelt at min samboer har to døtre hvor den ene nylig var russ og den andre er russ til neste år. Så vi vet hva russeutstyret koster, sier Tom Tellefsen (47) i det lille Kristiansand-selskapet Printprofil.

– Samtidig vet jeg godt hvilke kalkyler dagens markedsleder opererer med, legger han til.

100 millioner i utbytte

Storaktøren på russeutstyr er Ole Jørgen Smedsrud i Sandefjord som gjennom sitt selskap Smedsrud Drift eier vel 56 prosent av aksjene i R & U Holding der også Onepiecegründerne Henrik Nørstrud og Knut Gresvig er inne på eiersiden med tilsammen snaut 36 prosent av aksjene. R & U Holding eier selskapene Redress og Russeservice i tillegg til skolegenserselskapet University.

Siste tilgjengelig regnskap (avvikende regnskapsår avsluttet i juni 2015) viser en omsetning i Smedsrud drift på 121 millioner kroner. Vel 90 millioner kommer fra russen. De siste to årene har Smedsrud drift hatt et samlet overskudd på nær 50 millioner kroner før skatt og Smedsrud tok ut hele 100 millioner kroner i utbytte ifjor høst.

Halv pris

– De har vært knallflinke, sier Tom Tellefsen om Russeservice/Redress.

– Men et totalmarked på snaut 100 millioner kroner er for lite til at de virkelig store aktørene gidder bry seg om det. Det er også et komplisert marked med mange enkeltprodukter og mange forskjellige produsenter, sier han.

Tellefsen, som eier Printprofil sammen med broren Per Bjarne (45), har fått hjelp av kristiansanderen Terje Tharaldsen til å finne fabrikker i Kina som kan produsere varene. Tharaldsen har jobbet med Kina for norske klesgrossister gjennom en årrekke.

– Det gjenstår selvfølgelig å se om vi klarer å utfordre dem. Men vi vet at pris betyr veldig mye for russen. Og vi inkluderer langt mer i vår pakke enn konkurrenten. I realiteten snakker vi om halv pris, mener han.

Markedsføringen vil i første omgang kun skje via sosiale medier og salget via nettsiden smartruss.no. I motsetning til konkurrentene skal ikke Tellefsen reise rundt på skolene for å selge russeutstyret.

– Jeg er prinsipielt motstander av å pushe varer til elever i skoletiden, sier han.

Printprofil, som selger logoprodukter til næringslivet, har kun tre ansatte og omsatte ifjor for vel syv millioner kroner med et lite underskudd.

– Vår fordel er at vi kan starte dette i det små med de samme ressursene som i Printprofil. Det er også sånn at vi tror det kan bli litt ruskevær i vår bransje fremover mens russemarkedet jo er veldig stabilt fra år til år, sier Tom Tellefsen.

Tøft marked

Ole Jørgen Smedsrud (55), som altså er majoritetseier i Russeservice og Redress, er ikke overrasket over at nye aktører forsøker seg.

– Sånn er det nesten hver eneste høst. Og det er flere enn smartruss.no som prøver seg nå. Men det er opp gjennom årene veldig få som har fortsatt i år to og tre, sier han.

– Det er hardt arbeid som ligger bak vår suksess. Og markedet er blitt bare tøffere og tøffere.

– Men antall russ er vel ganske stabilt?

– Antallet er snarere svakt synkende. Dessuten er det nok også sånn at russen ikke bruker like mye penger som mediene vil ha det til, sier Smedsrud.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.