Det kunne minne litt om en bomtur først da den norske ovnsprodusenten Mill i fjor gjorde fremstøt mot det amerikanske markedet på en stor messe i Chicago. Men så satte en gjeng fra giganten Sears seg ned med kommersiell direktør Ane Bryn-Haugland i lunsjen.

– Jeg tenkte jeg fikk fortelle en dårlig vits først for å få deres oppmerksomhet – og så fortelle om Mill i ett minutt. Da de sa de skulle komme innom vår bod tenkte jeg at de sikkert sa det for å bli kvitt meg. Men de kom, og nå selges vi på Sears, sier hun.

Butikkgiganten Sears lot seg overbevise av design, og flere andre amerikanske giganter har tatt dem inn i sortimentet, deriblant Home Depot, Costco og Walmart. Sentrale modeller er designet av Bård Eker, som blant annet er kjent som designeren bak superbilen Koenigsegg.

– Uansett hvor vi kommer så er dette designet noe nytt. Vi ser at veldig mange forbrukere laster opp bilder av Mill-ovnene sine på sosiale medier. Det er første gang vi har sett ovner lastet opp på Instagram, sier Bryn-Haugland.

Omsetningen har økt kraftig fra 77 millioner i 2015, til rundt 130 millioner i 2016. Selskapet begynte å selge egne ovner i 2012. 

To bildesignere

Mill er en liten familiebedrift, og har røtter tilbake til 1992, da Cato Bryn startet med ulike agenturer og import, blant annet av ovner. Men selskapet er totalt endret etter at sønnen Philip Bryn-Haugland kom inn i 2010.

– Jeg så at veldig lite hadde skjedd med utseendet på ovner på svært mange år, selv om interiørdesign ellers hadde utviklet seg, sier han.

Han designet selv selskapets første ovn under merkenavnet Mill, mens Eker var med på å designe den neste.

Omtrent i samme tidsrom begynte konkurrenten Adax å legge om sin strategi, fra å fokuserer mest på funksjon til å jobbe mye mer med design, ikke minst ved hjelp av designguruen Dag Hareide, tidligere sjefdesigner i Saab.

– Designen ble mye bedre da Dag og hans team kom inn. Mill har vært kjempeflinke, men har vokst på andres bekostning, ikke vår, sier Lars G. Otterlei, styreformann og en av eierne i Adax.

Norske Adax, som har eksistert siden 1948, økte omsetningen med rundt 40 millioner kroner i fjor, og landet rundt 190 millioner, forteller Otterlei, som mener markedet totalt ikke har vokst. Han sier de måtte satse på design for å ikke bli skviset ut av billige kinesiske produsenter. Han opplever at dette fungerer i utlandet, og anslår at 30 til 40 prosent av omsetningen deres kommer fra land utenfor Norden. Selskapet fikk Merket for god design i 2008 for ovnserien Neo.

Bård Eker har gjort seg bemerket med blant annet superbilen Koenigsegg, og har hjulpet til med designen på Mill Steel-ovnene, og designet er også blitt brukt i senere modeller. 
Bård Eker har gjort seg bemerket med blant annet superbilen Koenigsegg, og har hjulpet til med designen på Mill Steel-ovnene, og designet er også blitt brukt i senere modeller.  (Foto: Michaela Berg)

Inne på nett- vil i butikk

Mill selges nå i 22 land, og håper på en kraftig salgsøkning fremover. I Sør-Korea ble deres to første leveringer på til sammen 7500 ovner revet bort på to uker i fjor. I år satser de på 50.000 enheter. I USA er de foreløpig inne i mange av de stores nettbutikker, men ikke i de fysiske butikkene. Innpass der kan gi store volumer, og i disse dager legges planene allerede for neste sesong, sier Philip Bryn-Haugland. 

 – Hvis du for eksempel kommer inn som kampanjevare på Black Friday hos home Depot vil jeg anta at det blir stort, sier han.

På tross av profesjonell designhjelp er han svært involvert i hvordan produktene skal se ut og fremstå i butikken. Og han har allerede planer klare for produkter de skal komme med de neste fem årene. 

Tre av ti i familie

Mill er fremdeles et svært lite selskap, på vei mot å bli ti ansatte. Tre av disse er i nær familie. Faren Cato Bryn jobber fremdeles i selskapet, og hans kontakter blant produsenter og kjeder har gitt selskapet et klart fortrinn. Philip Bryn-Haugland kom inn i 2010, og leder selskapet. Han er også gift med Ane Bryn-Haugland, som kom inn i 2015. 

– Vi var klare på at det å jobbe med familie enten blir veldig bra, ellers så går det ikke. Det tror jeg man merker ganske fort og det har gått veldig greit, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.