Ole Robert Reitan hadde på forhånd lovet «noe av det råeste norsk dagligvare har sett».
De siste månedene har markedet ventet på hvordan Rema skulle svare på fjorårets svake utvikling.
Svaret er kundeprogrammet «Æ». Oppmerksomheten rundt lanseringen har vært stor og spekulasjonene har gått vilt i flere retninger.
Bak «Æ» ligger en ny prisdynamikk. Ved hjelp av en app skal Rema kommunisere bedre med kundene og gi lavere priser på varene kundene handler mest av.
Den nye prispolitikken gir ti prosent kutt på varene som hver enkelt kunde kjøper oftest, samt ti prosent rabatt på frukt og grønt.
– Dette ikke bare en app, men nøkkelen til personlige priser, sa Rema-direktør Lars Kristian Lindberg da han lanserte den nye tjenesten.
Følger etter Kiwi og Coop
Konkurrentene Coop og Norgesgruppen har i lang tid kommunisert digitalt med egne kunder gjennom kundeprogram som Coop-kortet og Trumf.
Så langt har Rema fastholdt bare lave priser før de nå lanserer et kundeprogram, Lindberg gikk høyt ut og lovet konkurrentene søvnløse netter.
- «Æ» gjør at våre kunder bestemmer egne priskutt basert hva de kjøper mye av, ikke hva butikken selger mye av. Selvbetjente prislapper skal få Rema tilbake på offensiven. Vi skal ta tilbake føringen i norsk dagligvare, sa Lindberg.
Konkurrentene fnyser imidlertid av Remas nye påfunn:
For Rema var fjoråret preget av nullvekst og svak utvikling i markedsandeler, salgsrykter, oppgjør med leverandører, masseanmeldelser av konkurrentenes søndagsåpne butikker og en sperrebåndsstrategi som gikk så langt at det etter hvert begynte å murre i fagbevegelsen.
Ole Robert Reitan ville selv ikke gi intervjuer under kjøpmannsmøtet.
Nærmere 600 kjøpmenn deltok på møtet på et konferansesenter ved Gardermoen onsdag ettermiddag.
Fjoråret ga nærmest nullvekst i verdiutvikling, mens Rema har fastholdt at de har solgt flere varer og har hatt positiv verdiutvikling.
Rema og Reitangruppen kan likevel vise til gode økonomiske resultater. Reitangruppen fikk et overskudd på 3,1 milliarder kroner før skatt i 2015.
Vi anbefaler også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.