– Vi tror dette skal gå fra nisjemarked til massemarked, sier gründer Andreas Thorsheim i Otovo, som selger solcelleanlegg til norske hustak.

Han står i Elkjøps storbutikk i Lørenskog, som nå skal selge solcellene hans mot provisjon.

Til nå har Facebook vært selskapets største salgskanal, men med Elkjøp-avtalen har gründerselskapet sikret seg viktig distribusjon ut i fysiske butikker – og en støttespiller til spådommen om solcellers fremtid.

Morgengry for solceller

For solcelleanlegg til hustak er fortsatt et nisjeprodukt i Norge:

I fjor ble det installert tre ganger så mye solkraft på norske privatboliger som året før, om man regner merkeeffekt, som er effektkapasitet ved standard testforhold.

På næringsbygg var det snakk om en åttedobling, ifølge en analyse fra Multiconsult.

Tidlig på

Men veksten ser først og fremst stor ut fordi utgangspunktet er så smått. Totalt ble det installert solceller som produserer 11 megawatt under standard testforhold. Til sammenligning ble det i 2015 installert 50 megawatt i Sverige og 181 megawatt i Danmark.

Aktørene som satser nå, tar sjansen på at den voksende interessen skal eskalere.

Elkjøp oppdaget i vår at tusenvis av mennesker søkte på «solceller» og lignende begreper inne i nettbutikken deres, et produkt butikkjeden frem til nå ikke har tilbudt.

– At vi her har er en norsk bedrift som potensielt kan rulles ut i hele Norden, er tøft. Det er ingen grense hvis det går bra, sier administrerende direktør Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Norden.

– Har du planer om å utstyre Elkjøps butikker med solceller?

– Det er faktisk dialog om det, men det er et annet prosjekt.

Kategoridirektør Tommy Myhre i Elkjøp Norden legger til at avtalen om å dekke egne tak ikke er spikret ennå.

Skal tape ti millioner i år

For Otovo handler alt om å spikre så mange avtaler som mulig om dagen.

I fjor endte cirka 10.000 kundehenvendelser i 300 salg og et driftsunderskudd på 9,8 millioner kroner.

Andreas Thorsheim er en av gründerne bak Otovo og største eier. Her er han på en bolig i Bærum som har fått installert solcellepaneler.
Andreas Thorsheim er en av gründerne bak Otovo og største eier. Her er han på en bolig i Bærum som har fått installert solcellepaneler. (Foto: Gunnar Lier)

Å tape penger i en vekstfase er vanlig for gründerselskaper, og Otovo har fått inn 90 millioner kroner fra investorer.

Thorsheim sier selskapet sikter på å tape cirka like mye penger i år, men at de ligger an til å mangedoble både antallet salg og installasjoner.

– Det er vekst og volum som gjelder nå, sier han.

Utvider med ladestasjoner

Dagens solcellekjøpere deler seg grovt inn i tre grupper, ifølge Thorsheim.

– Du har de som ønsker å være innovative og vil ha alt nytt, Apple Watch-eierne. Så har du miljøvernerne. Og til slutt har du de økonomiinteresserte, som vil hedge seg mot prisstigning på kraft, forteller han.

De gruppene har også det til felles at de gjerne har elbil.

– Den sterkeste indikatoren på at du vil kjøpe solceller, er at du eier en elbil. Den neste sterkeste indikatoren er at naboen har, sier Thorsheim.

Derfor planlegger gründerselskapet nå å begynne å selge ladestasjoner til elbiler. Lanseringstidspunktet er ikke klart.

– I dag selger vi solceller og et strømanlegg som lar deg selge overskuddsstrømmen tilbake til oss. Vi ser at det er egnet for å legge til flere tjenester etter hvert. Ladestasjoner er en naturlig utvidelse.

Ladestasjoner er et lukrativt marked om dagen. Elbilbølgen gjorde gründerselskapet Salto Ladestasjoner til gasellevinner i Oslo i fjor.

– Det er alltid en smartass som sier at elbilen kjører på kull. Den ballen legger du død når du er selvforsynt, sier Thorsheim.

Fornøyd med tilværelsen

Da Thorsheim satset på gründerdrømmen i fjor, gikk han fra millionlønn og trygg jobb som produktdirektør i teknologiselskapet Opera.

– Hva hadde du ikke regnet med?

– At det er veldig gøy. Og så er det noen perioder med motvind. Det er godt man har en tålmodig ektefelle og at noen har funnet opp rødvin. Vi runder nok 37-timersuken lenge før halv fire på fredag, men det er gøy at det går så kjapt fra du ser en mulighet i markedet til du gjør noe med det.

– I motsetning til da du jobbet i et børslokomotiv?

– Jeg skal ikke si noe stygt om matriseorganisasjoner i DN, men de har noen utfordringer vi ikke har, sier Thorsheim.(Vilkår)

Denne suven er liten utenpå og stor inni
Skoda kommer med sin andre SUV, den lille, men likevel store Karoq.
00:48 Min
Publisert: