Få bransjer har opplevd en like kontrastfullt utvikling som sportsbransjen. Fra en dyp krise, har nedstengingen ført til 15 prosent vekst i tredje kvartal sammenlignet med i fjor.

– Det er ikke tvil om at det har gått mye varer ut fra sportskjedene. De rene nettaktørene har enda høyere vekst, sier Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

Hjemmetreningsutstyr har vært blant de store vinnerne, i likhet med sykkel og friluftsliv.

Nedstengingen av treningssentrene har bidratt til å gi kategorien et løft.

– Dette er en kategori med kjempehøy vekst, spesielt nå som treningssentrene lukker dørene. Nå innredes det små og store treningsrom hjemme, sier Hansen.

Sykkelsalget har heller aldri vært så høyt tidligere.

Sportsbransjen anslår at over 400.000 nordmenn har kjøpt sykkel så langt i år.

Blant annet har elsykkelsalget økt med 50 prosent siden i fjor. Sportsbransjen anslår at det er solgt mer enn 80.000 elsykler i sommer.

– Dette kvartalet hadde vært enda bedre hvis det var nok varer tilgjengelig. Mange av de store merkene som Hibike og Scott gikk tidlig tomme.

Også klassiske idretter som løp, tennis og golf har fått et løft. Til og med frisbee-salget har hatt fin oppdrift.

Holdt seg unna blodkrigen

Anton sport er blant kjedene som har nytt godt av den sterke veksten.

Anton-sjefen tror de har vunnet på å holde seg unna priskrigen i sportsbransjen.

– Mens andre har slåss, har vi unngått å være med på den blodkrigen. De siste fem årene har vi økt både topplinjen og bunnlinjen. Jafset vi har tatt i år hadde ingen trodd da vi sto der 15. mars, sier Anton-sjef Morten Borgersen.

I andre kvartal økte Anton sport med 59 prosent, og nå i tredje kvartal økte kjeden salget med 40 prosent.

– Vi har gått i en annen retning med å investere i butikkene, utvikle netthandel og kundeklubben. Vi har også en annen varepakke og mer service, sier Borgersen.

Morten Borgersen, sjef i Anton Sport, tror de har vunnet på å holde seg unna priskrigen i sportsbransjen.
Morten Borgersen, sjef i Anton Sport, tror de har vunnet på å holde seg unna priskrigen i sportsbransjen. (Foto: Elin Høyland)

Anton-konsernet, med Bjørn Rune Gjelstens Sport 1 som største eier, vil øke omsetningen fra vel 500 millioner i fjor til 700 millioner i år. Dette skyldes også innlemmingen av Sportsnett og Milslukern.

Nok ski til alle

Selv om sommeraktivitetene har hatt et kjempeløft, var sist vinter svært krevende.

– Vinterleverandørene strever etter forrige vinter, sier Hansen i Sportsbransjen.

Og det er ikke grunn til å frykte at skihyllene blir tomme med det første.

– Det er nok ski. Så svak vinter som det var i år, har det knapt vært noen gang.

Nå er Hansen spent på om bransjen får et ytterligere løft gjennom en snørik vinter.

– Bransjen er mye friskere, men ikke helt friskmeldt. Det er cash i forhandlerleddet, også blant dem som leverer sommerutstyr. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.