I en årrekke er sportsbransjen vært et bilde på ekstrem konkurranse i klesbransjen, hvor prisene presses av nyetableringer, som Sport Outlet, og netthandel.

– Det er en vill krig der ute, sa Trond Evald Hansen, leder i Norsk Sportsbransjeforening til DN tidligere i år.

Etter et hyggelig resultat i 2017 sa det i 2018 stopp for turtøyprodusenten Stormberg. Omsetningen falt med ti prosent, til 330,3 millioner kroner, og resultat før skatt med 89 prosent ned til 3,4 millioner kroner.

Det er det laveste resultatet på ti år.

Digital omstilling

Driftsresultatet skrumpet også inn med 75,6 prosent, ned til 6,6 millioner kroner fra 27,1 millioner kroner året før.

Daglig leder Hege Nilsen Ekberg i Stormberg er for tiden på ferie. Når DN kontakter henne, henviser hun til en pressemelding fra Stormberg om regnskapet.

– I 2018 har vi investert både ressurser og kapital i nye digitale løsninger. Det har vært et år preget av digital omstilling og investeringer, og selv om vi ikke går med like stort overskudd som i 2017 så er vi fornøyd med resultatet, sier hun i pressemeldingen.

Tok ut 50 mill. i utbytte i 2017

Gründer og eneeier av Stormberg-konsernet, Steinar J. Olsen, tok ut et utbytte i 2017 på 50 millioner kroner. Selskapet har en egenkapital på drøyt 100 millioner kroner.

– Det er fremdeles god egenkapital i selskapet, og da er det ikke unaturlig at vår eier tar ut et større utbytte, sa konsernsjef i Stormberg Group, Leif Westgård, til DN i fjor.

Olsen er fremdeles styreleder, og han tok imidlertid ikke pengene helt ut av selskapet.

– Han har latt 30 millioner stå igjen i selskapet, og av de resterende 20 millionene bruker han 14 til 15 millioner på skatt. Vi har heldigvis en eier som har bena godt plantet på jorden og er opptatt av å trygge virksomheten langt frem i tid, sa Westgård til DN i fjor.

Gründer og eneeier i Stormberg, Steinar J. Olsen.
Gründer og eneeier i Stormberg, Steinar J. Olsen. (Foto: Tomm Wilgaard Christiansen)

Har hatt fire konkurser før

Steinar J. Olsen er seriegründer og har siden han gikk ut av videregående startet opp en rekke selskaper. Ikke alle av de har overlevd og levert like mange millioner som Stormberg har gjort.

I et intervju med DN sa Olsen at han lærte av sine feil.

– Det var aldri et alternativ å gi opp. Jeg hadde en sterk drøm om å drive for meg selv. Jeg prøvde å lære av feilene og gå videre, sa Olsen til DN.

I hardt vær etter ulvedebatt

I vinter hjalp ikke varme klær Stormberg etter at selskapet publiserte en meningsmåling på Facebook om hva folk mener om ulvedebatten.

– Hva synes du? La ulven leve eller nei til ulv? spurte Stormberg på Facebook.

Stormberg inngikk sent i 2017 et partnerskap med dyrevernsforbundet WWF, som kjemper for ulvenes rettigheter. Dette har gitt mange reaksjoner og enkelte kunder mente at de skulle brenne sine Stormberg-klær i protest.

Meningsmålingen som Stormberg la ut i vinter brakte opp igjen denne uenigheten blant folk og selskapet fikk mange lignende kommentarer som de gjorde når de la ut om partnerskapet med WWF.

«Da var det slutt på Stormberg-produkter her i huset. Ønsker dere en heidundrende konkurs i 2018», skrev en person på Stormbergs facebookside. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.