Hvert år presenterer bransjeorganisasjonen Virke vekstvinnere og marginvinnere i sin handelsrapport i forkant av Handelskonferansen.

Den danske hvitevarekjeden Skousen var fjorårets vekstvinner. I norsk sammenheng er det en fersking, selv om kjeden har lange tradisjoner i Danmark. Det vises også igjen i regnskapene.

Selv om Skousen har fin vekst, har kjeden slitt med lønnsomheten etter at det norske inntoget startet i 2013. I forrige regnskapsår ble det bokført et underskudd på 26 millioner kroner av en omsetning på 417 millioner kroner i selskapet Whiteaway.no, som står bak kjeden.

– Vi har åpnet 15 butikker så langt og vil åpne 15 til, sa Jonas Dørken da kjeden skrudde opp vekstambisjonene i 2016.

Skousen driver i et marked preget av stor konkurranse. I løpet av åtte år er hver fjerde elektronikkbutikk borte, ifølge tall fra Virke.

Sport og elektronikk

På plassene bak Skousen følger kjeder som Sport Outlet og Elektroimportøren, som også har skrudd opp antall butikker de siste årene.

Sport Outlet inntar nå Karl Johan med ny butikk.

– Vi har 54 prosent totalvekst i år. Vi nærmer oss en milliard i bruttoomsetning, sier Sport Outlet-sjef Tor-Andre Skeie som nå gir ut tilbudsaviser på arabisk og engelsk for å nå en bredere kundegruppe.

Apotek, fliser, bredt vareutvalg og kosmetikk er blant bransjene som fortsatt kan klamre seg til vekst, mens musikk/spill/dvd, reiseeffekter og bijouteri er de store taperbransjene.

Den magiske kombinasjonen

Bransjen bredt vareutvalg, som innbefatter kjeder som TGR, Nille og Europris, har vært i veksttoppen i flere år. I denne bransjen har antallet butikker økt med 40 prosent på ti år.

– Butikkene innen bredt vareutvalg har snappet til seg varene med best marginer, sier Harald Andersen som er direktør for handel i Virke.

Han mener at disse billigkjedene har lykkes med sesongvarer, klarer å appellere til folk med utenlandsk bakgrunn og rullerer sortimentet på en måte som lokker kundene tilbake til butikken gang etter gang.

– Vinnerne er de som klarer å kombinere omsetningsvekst med høye marginer. Fem-seks av vekstvinnerne klarer begge deler, sier Andersen.

De fem som både er på vekstvinnerlisten og marginvinnerlisten er Søstrene Grene, Megaflis, Urmaker Bjerke, Triumph og Norrøna.

Marginvinnerne

Listen over marginvinnerne toppes av børsnoterte Kid, Stoff & Stil og C-Optikk.

Blant de store handelskjempene som nå merker alvoret er Varner-gruppen med et titall kjente konsepter.

– Tidligere har Varner hatt flere kjeder blant marginvinnerne. Nå har de bare én igjen, Cubus, sier Andersen.

Kid, Plantasjen og Jysk er blant de store kjedene som er mest lønnsomme.

– Noen gjør det bra selv om bransjen gjør det dårlig. Blant dem er Jysk som gjør det bra, mens møbelbransjen har fallende marginer.

Virke-direktøren mener spesielt én gruppe er utsatt.

– De aktørene som vinner frem har tatt tydelige valg og ligger på vinnerlisten, mens de som har fortsatt som før har falt ut av listen. Tøffere konkurranse har gjort at det er mye vanskeligere å prestere enn tidligere, sier Knut Erik Rekdal, senior analytiker i Virke.

Suksessoppskriften

Mens kjedene tidligere kjempet om et skjermet lokalmarked, kan kundene nå shoppe varer fra hele verden.

– Det handler om å ta en posisjon og gjøre tydelige valg. Dette må kombineres med sterk gjennomføringskraft, sier Rekdal.

Andersen trekker frem Norrøna som eksempel på en kjede som er tro mot konseptet.

– Norrøna har valgt en prispolitikk som gjør at de fortsatt kan ta en høy pris og har ikke maksimert salget. Kjeden kunne solgt mer ved å dumpe varer ut i ulike salgskanaler, men har vært selektive på hvilke varetyper som skal ut i ulike kanaler, sier Andersen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Aksemaktenes interne oppgjør
Den italienske hissigproppen Alfa Romeo Giulia QV kjører i ring rundt den langt mer komfortable Mercedes-AMG C43 til samme pris.
02:47
Publisert: