Det norskættede sportsutstyrsmerket Odlo var i en årrekke kjent for klesproduktene til Bjørn Dæhlie og Lasse Kjus. Men etter at samarbeidet med de to skistjernene ble avsluttet i 2006 har merket nesten forsvunnet helt fra det norske markedet.

Det norskættede sportsutstyrsmerket Odlo var i en årrekke kjent for klesproduktene til Bjørn Dæhlie. Bildet er fra da skilegenden solgte kolleksjonen til Odlo i 2000. Foto: Bjørn Kray Iversen
Det norskættede sportsutstyrsmerket Odlo var i en årrekke kjent for klesproduktene til Bjørn Dæhlie. Bildet er fra da skilegenden solgte kolleksjonen til Odlo i 2000. Foto: Bjørn Kray Iversen (Foto: Bjørn Kray Iversen - Dagens Næ)
- I 1986 flyttet Odlo til Sveits for å satse internasjonalt. Det ble veldig vellykket, men det norske markedet havnet nok etter hvert litt i bakgrunnen ettersom man mistet noe av tilstedeværelsen her, sier Sverre B. Flåskjer, styremedlem i Odlo og managing partner i oppkjøpsfondet Herkules Capital.

Fondet kjøpte for snart seks år siden 64 prosent sportsutstyrskjempen som ble startet opp av Odd Roar Lofterød i Oppegård i 1946.

Lagt ned med millionunderskudd

Odlo omsetter nå for rundt en milliard kroner i året, men forsøket på å gjøre comeback i hjemlandet ble ingen suksess. Flaggskipbutikken på Majorstuen i Oslo som åpnet høsten 2011 ble nedlagt ifjor høst etter millionunderskudd og med 19,6 millioner i negativ egenkapital.

Les også: - Elsykkelsalget har eksplodert

- Vi avsluttet butikken i Norge ifjor og tok det tapet. Den kom ikke til å bli lønnsom, og utgjorde bare noen promiller av salget vårt. Odlo må ha en større skala om vi skal satse i Norge, sier Flåskjer.

Den eneste norske sportskjeden som fører Odlo-produktene nå er XXL, hvor Odlo har hatt en begrenset kolleksjon i vinter.

- Odlo har en ambisjon om å vokse i Norge og Norden så sant vi kan gjøre det lønnsomt og finner en god plattform, påpeker Flåskjer.

De største markedene ligger i dag i Tyskland, Sveits, Frankrike og Østerrike. Odlo vokser også kraftig i Italia, i Storbritannia og i Benelux-landene, og målsetningen er å doble omsetningen til to milliarder kroner innen 2020.

Les også: Spår dyrere sportsutstyr

Hemmelige regnskapstall

- Jeg har akkurat kommet tilbake fra USA hvor vi har tegnet en avtale med REI, USAs tredje største retailer innen sportsutstyr. Det jobbes nå også hardt med å få økt distribusjonen i Asia, og vi har flere nye store kontrakter i Europa. Odlo har vært helt ledende i den teknologiske utviklingen, og nå skal vi satse mer på det og mindre på fashion og design enn hva vi har gjort de siste årene. Sportsundertøy blir viktigere sammen med sommerprodukter, og vi kommer også med nye kategorier, uten at jeg kan si mer om det nå, sier Flåskjer.

For å få til veksten ble den tidligere Adidas-toppen i Asia, Christophe Bezu, hentet inn som ny toppsjef ifjor sommer. Hvor bra eller dårlig Odlo gjør det i dag, er ikke kjent. Selskapet offentliggjør ikke sine regnskapstall, men Flåskjer bekrefter at omsetningen i dag ligger på vel en milliard kroner.

- Odlo er et sveitsisk, privateid selskap og går ikke ut med sine tall. Der må jeg forholde meg til selskapets policy, men jeg kan bekrefte at driftsresultatet er positivt, kommenterer Sverre B. Flåskjer i Herkules Capital.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.