Frem til oktober 2014 skapte en sterk norsk krone gode betingelser.

Men nå er situasjonen snudd på hodet for aktørene i sportsbransjen. Ulf Bjerknes er klar på at også kunden nå må ta noe av støyten for valutasmellen i bransjen.

Alle får den samme smellen og da må det komme en prisøkning. Hvis ikke bransjen gjennomfører prisøkninger, vil vi oppleve mange konkurser. Bransjen må tenke som om kronen er permanent svekket. Hvis ikke kan lønnsomheten i hele den norske sportsbransjen forsvinne, og det har vi ikke råd til, sier Bjerknes som er administrerende direktør i Swix.

Et annet grep fremover kan bli produktforenklinger, som for eksempel å sette inn rimeligere dempere på en sykkel – slik at totalprisen på sykkelen blir den samme som før.

– Dollarkursen er 40–50 prosent høyere enn for et par år siden. Prisene burde i alle fall vært 20 prosent høyere ut til forbruker. Prisene skal noe opp, men man klarer ikke å ta så mye som man burde i forhold til kostnadene, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Sportsbransjen.

Men både Kristiansen og Bjerknes fastslår at prisstigningen ikke kan dekke opp hele valutatapet for bransjen. I tillegg er konkurransen hard i markedet.

Verre enn dårlig vinter

Selv har sjefen for utstyrsleverandøren Swix vært i bransjen de siste tyve årene, en bransje som har vist seg mer sårbar for vær enn økonomiske svingninger i Norge. Nå kommer derimot utfordringen fra utlandet.

– Hele sportsbransjen er påvirket betydelig mer av den svake kronen enn den verst tenkelige vinteren. Det er fakta for alle kjeder og leverandører, sier Swix-sjef Bjerknes, til DN.

Han sier de er vant til halv­dårlige og dårlige vintre og at bransjen klarer å håndtere det. Men dette er en ny situasjon.

– Det er nesten ikke innenlands industri lenger og da har man ikke muligheten til å nøytralisere dette, når man kjøper i dollar og euro og skal selge i kroner, sier Bjerknes.

Forsinket prisstigning

Langsiktige avtaler i bransjen gjør at det tar tid før kundene i butikken merker forskjellen. Men hvor mye prisene kan økes blir en risikovurdering for sportsbutikkene.

– Det blir en deling av hvem som må ta den smekken. Ingen kan ta hele alene. Det blir en deling mellom leverandører, kjeder og forbrukere. Det må bli slik når det er så store svingninger som nå, sier Kristian Fjellanger, som er kategorisjef i Sport 1-gruppen.

Han sier det blir gjetning å spå hvilken prisutvikling forbrukeren vil se i 2016 ennå. Men han sier ingen kan sette opp prisen betydelig på grunn av konkurransen.

– Vi må være konkurransedyktig mot forbrukeren. De avgjør prisen vi kan ta. Så enkelt og vanskelig er det. Men sannsynligvis blir det en prisøkning og det har vi sett litt allerede.

Fjellanger peker også på at sportsvarehandelen er en bransje som jobber med lange horisonter, og det betyr ofte en større forsinkelse på prissvingninger enn i en del andre bransjer.

– Fra vi bestiller en vare til den lander hos oss går det gjerne åtte måneder. Slik det er nå har valutaen endret seg mye på en slik periode, sier Fjellanger.

«Må differensiere prisene»

Reidar Mueller, varehandelsanalytiker og partner i Varde Hartmark Consulting, mener bransjen må differensiere prisene.

– Butikkene må bli tøffere og smartere med å gjøre prisdifferensiering på ulike varer. De kan ikke leve med dette over tid, sier Mueller.

– Man har sett samme problemstilling i dagligvarebransjen. Aktørene tør ikke å sette opp prisene mye når det er så tøff konkurranse i markedet og man er redd for at forbrukeren vender ryggen til hvis prisene går opp, sier Mueller.
 

Les også: - Alle ultrarekorder sliter på, men jeg ble veldig forundret

  Tre måneder etter ryggbrudd gikk Gunnar (33) over mål i Norseman

Dette kan gjøre mer skade enn nytte

 

Se DNtv:

Gunnar (33) fikk ryggbrudd. Nå skal han stake i ti timer i verdens lengste skirenn:

Supermosjonisten og verdens lengste skiløp
For ti måneder siden brakk han ryggen. I helgen går han Nordenskiöldsloppet, et 220 km ultraløp på ski
02:29
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.