Mens koronaårene 2020 og 2021 har vært elleville salgsår for sportsbransjen og de største kjedene, har pandemien og stengte butikker rammet Oslo Sportslager hardt.

I 2021 endte sportsbutikken i Torggata opp med et underskudd før skatt på 14,7 millioner kroner. Det er langt under koronaåret 2020 da selskapet hadde et resultat før skatt på 9,4 millioner.

Inntektene endte på 140 millioner kroner i fjor, sammenlignet med 168,9 millioner i 2020.

– Svakt resultat

– Vi synes det er et svakt resultat. Det har vært et år hvor det var mye. Butikken var stengt gjennom store deler av skisesongen. Den var stengt fra januar til begynnelsen av mai, med et opphold inne der. Men det er klart at ski er viktig for oss, og det tok mye av omsetningen, sier daglig leder og styreleder Dag Øivind Rolfsen i Oslo Sportslager.

«Anstrengt likviditet»

Oslo Sportslager ble grunnlagt i 1930 av Knut Rolfsen, far til Dag Øivind Rolfsen, og er en av Norges eldste og største sportsforretninger. Butikken drev tidlig omfattende nettsalg av sportsutstyr.

Mens sportskjedene og varehandelen har opplevd en økning av netthandel under pandemien, slet Oslo Sportslager med at nettbutikken var inaktiv i flere måneder i fjor.

«Ny nettbutikk ble lansert i forbindelse med Black Friday. Den gamle nettbutikken hadde i forkant vært inaktiv siden juni. Lange perioder med stengt butikk og nettbutikk i 2021 preger driftsresultatet», skriver selskapet i årsrapporten.

– Når det gjelder netthandelen så var det et år hvor ikke alt fungerte, sier Rolfsen.

Samtidig beskriver butikken at det har vært en krevende start på 2022:

«2022 har vært preget av anstrengt likviditet på grunn av lagerbygging og svakt driftsresultat i 2021», står det i årsrapporten.

– Alle i varehandelen møter litt motstand om dagen. Vi gjorde det bra i 2020, så hadde vi et svakt år i fjor. Så får man gjøre så godt man kan i 2022. Vi har gode prosjekter på gang når det kommer til effektivisering blant annet, vi ser at vi må tilpasse oss, sier Rolfsen og legger til:

–Sport går ikke av mote, det er like viktig som noen gang. Det er en bransje som alltid har gått litt i bølger.

Lavere omsetning

Etter to år med ellevill vekst, har sportsbransjen slitt med salgssvikt og store varelagre i 2022. I andre kvartal av 2022 endte sportskjedene opp med en samlet omsetning på 3,3 milliarder kroner, som er en nedgang på 7,7 prosent sammenlignet med året før.

Det viste tall som Norsk Sportsbransjeforening la frem i slutten av august.

– Korreksjon i 2022

– 2020 og 2021 var ekstraordinært gode år for sportsbransjen. Nå ser vi en ventet korreksjon i 2022, sa administrerende direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening den gang.

Etter en kraftig økning i netthandel under pandemien, har sportskjedene meldt om lavere trafikk på nett de to første kvartalene i 2022.

Oslo Sportslager er heller ikke de eneste i bransjen som melder om et mer krevende 2022 og anstrengt likviditet. Et altfor stort varelager og færre kunder har ført til at Sportsmagasinet Oslo har tapt penger flere måneder på rad i år, og måtte be leverandørene om å slette gjeld for å unngå konkurs gjennom en frivillig gjeldsordning.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.