Gründer Silje Landevåg (33) traff en trendbølge for kvinner.

Mens flere av de tradisjonelle kjedene sliter med å tjene penger, har hun sammen med lillebror Sindre (30) satt opp en superlønnsom nettbutikk i grenselandet mellom sport og mote.

Selv etter investeringer i nytt robotisert lager, fikk Get inspired et overskudd i fjor på 10 millioner kroner før skatt.

Sindre er daglig leder, mens storesøster Silje er blitt avløst som markedssjef og har nå en friere rolle som forretningsutvikler der hun jobber med overordnede innkjøp, markedsstrategier og egenproduksjon av tekstiler.

Lukrativt år

Fjoråret ble svært lukrativt for dem begge, etter at de solgte 20 prosent av selskapet.

Silje Landevågs eget investeringsselskap innkasserte finansinntekter på 7,7 millioner kroner, mens broren hadde finansinntekter på 4,1 millioner kroner.

I fjor kunne eierne koste på seg et utbytte på tre millioner.

Søsknene solgte seg ned i selskapet til fordel for Salvesen & Thams Invest, med tidligere Orkla-sjef Bjørn Wiggen i spissen.

Silje er fortsatt største eier med 48 prosent, mens broren Sindre nå har 32 prosent av aksjene i Get Inspired.

– Vi er veldig fornøyd med tallene for fjoråret. Vi hadde en enorm flaskehals i lageret vårt, men i løpet av fjoråret flyttet vi inn i nye kontorer og implementerte nytt robotlager, sier Sindre Landevåg.

Han ønsker ikke å kommentere salgssummen.

Kjedene fulgte etter

Da søsknene startet opp, var planen å løfte mindre kjente merker. De fikk suksess med navn som Aim'n, Eivy og Stronger, men etterhvert opplevde hun at de større kjedene begynte å ta inn de samme merkene.

– Vi bygget opp disse merkene og plutselig var de overalt. De samme tightsene kom både på Gresvig og XXL, sier Silje Landevåg.

Slik det ligger i navnet, skal selskapet inspirere, så nå har Landevåg justert strategien. Med det egenutviklede merket Loveit, skal de skille seg ut fra de andre butikkene.

– Vi har lenge nytt godt av treningsbølgen. Nå er det på tide at det skjer noe. Merket vårt skal være et friskt pust i butikken.

Merket vårt skal være et friskt pust i butikken
Silje Landevåg, gründer av Get Inspired

Store kjeder som HM og Gina Tricot har også ryddet plass til treningsklær etterhvert som det er blitt hverdagsklær.

– Når noen puster oss i nakken, så må vi sørge for å komme et hestehode foran igjen. Hovedmotivet med egenproduksjonen er produktdifferensiering og å få annerledes produkter.

Egne merkevarer har vanligvis høyere marginer enn kjente merkevarer.

– I første omgang har vi ikke bestilt så store ordrer for vårt eget merket, så vi har ikke noen kjempefortjeneste. Vi legger oss på en høy kvalitet, og etterhvert håper vi på stordriftsfordeler og gjøre bedre butikk, sier Silje Landevåg.

Oppkjøpskandidat

Broren Sindre legger ikke skjul på at han er fornøyd med lønnsomheten.

– Mange av nettbutikkene tenker bare på topplinjevekst og går beste fall i null. Vi har hatt som forutsetning at veksten må være lønnsom. Vi er selv veldig imponert over omsetningsveksten og at vi tjener penger.

Leder i Sportsbransjen, Trond Evald Hansen, påpeker at det er netthandel som nå tar størst markedsandeler i bransjen.

– Jeg er imponert over hva de har fått til. Get Inspired har vært flinke på nett og klarer å få med seg bunnlinjen. Det er utfordringen, og der har mange ikke vært flinke nok.

Den nye eieren Salvesen & Thams Invest er i likhet med Get Inspired lokalt forankret i Trøndelag. Investeringsselskapet har en lang industrihistorie bak seg og er nært knyttet til utviklingen av Orkla-konsernet.

Silje Landevåg påpeker at medeieren bidrar med mer enn kapital.

– De sitter på en enorm kompetanse. Wiggen og Thams bidrar blant annet til utviklingen av Loveit-merket og støtter oss som ledere til å gå inn i nye og spennende kategorier.

– Er det også oppkjøpsinteresse fra større bransjeaktører?

– Vi har fått noen forespørsler, men det har egentlig ikke fristet. Det er så morsomt, og vi har så mye å gi selv, at vi er motiverte til å jobbe videre.

I tillegg til sportsfashion har nettbutikken plukket ny omsetning innen sko og utendørskategorien. Planen fremover er å ta for seg innen gatemote.

– Det overordnede målet er å øke innen sko, friluft og fashion. Vi er ikke en ren sportsbutikk, men vil heller aldri selge bare høye hæler og glitterkjoler med mindre det kan styles med sportsklær og hverdagsklær, sier Silje Landevåg.

Nye inn i bransjen

Hansen i Sportsbransjen påpeker at bransjen har vært i stor endring i løpet av den siste tiårsperioden og ser ikke bort fra at Get Inspired er en oppkjøpskandidat. Bransjen har fått tunge industrielle eiere som Øivind Tidemandsen i XXL, Sunde-familien bak Gresvig, Gjelsten i Sport1 og Kjetil Holta bak Active Brands.

– Bransjen er profesjonalisert. Tyngre finansmiljøer er kommet inn. Get inspired kan tenkes å være et spennende oppkjøpscase.

I tillegg til de tradisjonelle kjedene kjennetegnes bransjen av at det er kommet inn nye enkeltstående aktører som Sportamore og outlet-konsepter som Sport outlet med høy vekst, sier Hansen.(Vilkår)

Herfra leveres alle Gopro-kamera i Nord-Europa
Response Nordic er enedistributør for Gopro i Norden og Benelux-området. Hovedlageret ligger i Trondheim og det mest brukte fremkomstmiddelet er skateboard.
00:56
Publisert: