– Vi avvikler kjeden. Utfordringen er markedet og fremtidsutsiktene, sier toppsjef for MX Sport Petter Bjørheim.

Han legger ikke skjul på at situasjonen i sportsbransjen er knalltøff. I flere år har kjeden med 70–75 butikker jobbet med å finne en langsiktig løsning.

– Underveis har vi vurdert det meste. Til slutt ender det med at vi må gjøre dette. Det er ikke vilje fra eier til ytterligere subsidiering eller investeringer i sportssegmentet.

– Vi kunne ikke stå i den konkurransen, og vi avslutter mens leken er god før vi etterlater oss noe utestående. Det er viktig å avslutte med stil, sier han.

Butikkene skyldte penger

MX Sport har hovedkontor i Stavanger og et landsdekkende butikknettverk. Selve kjeden som nå legges ned, er heleid av Torbjørn Fjelland og Fjelland & Co.

Til tross for at kjeden legges, vil butikkene bestå.

Av de 70–75 butikkene i kjeden, er 14 egeneide av Fjelland og vil bli videreført i egen regi.

– Butikkene vil bestå, både de egeneide og de frittstående, men vi ønsker ikke å drive kjede.

MX Sport har slitt med utestående fordringer fra de tilknyttede butikkene.

– Noen av butikkene har hatt store utfordringer med å gjøre opp for seg.

Underveis har kjeden også bygget seg opp et varelager som nå må selges unna.

Dinosaurene slåss

DN har tidligere omtalt hvor tøft det er for kjedene i sportsbransjen. Blant de store aktørene er det nesten bare børsnoterte XXL og Bjørn Rune Gjelstens sportskjede Sport 1 som ikke taper penger.

– Mange av leverandørene selger direkte til forbruker nå. Det er likevel mange elementer som gjør at vi nå går ut av sportsmarkedet. Det er en beinhard bransje, sier Bjørheim.

Han mener at priskrigen mellom XXL og Sunde-familiens G-Sport bidrar til å trekke ned lønnsomheten i hele bransjen.

– Kjedene gjør alt for å cashe inn. Det er ikke en fordel når dinosaurene slåss. Det dumpes formidable mengder med varer inn i markedet fra både XXL og G-Sport. Priskrigen går utover marginene, og til slutt er det ikke vits, sier Bjørheim.

MX Sport har opplevd mange konkurser i butikkleddet og har tatt store tap på butikknedleggelser. Likevel fikk kjeden et overskudd på en halv million kroner i fjor.

I fjor ble kjedeomsetningen noe redusert etter at butikker i bergensområdet ble solgt til eiergrupperingen bak Sport Outlet. Disse butikkene er med i kjeden Sport Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fikk nok av å se «glattceller bli solgt over takst» – dro på visning i flytende bolig
– Kan fungere som dame- eller herremagnet, sier Ivar Fredrik Mølmen (28).
01:47 Min
Publisert: