Den voldsomme veksten i sportskjedenes omsetning de siste årene, har bremset opp. Kjedene omsatte samlet for 13,7 milliarder kroner, viser nye tall fra interesseorganisasjonen Norsk Sportsbransjeforening. Det er en økning på mindre enn én prosent fra 2016. Det betyr ikke at nordmenn kjøper mindre sportsutstyr, påpeker administrerende direktør Trond Evald Hansen i Sportsbransjen. Han peker i stedet på at kjedene har fått mye tøffere konkurranse fra rene nettbutikker og merkenes egne konseptbutikker.

1 Oppsummert: Hvordan var 2017 for sportskjedene?

– Første kvartal var kjempedårlig. Det var første gang vi noen gang har rapportert om nedgang i omsetningen. Ingen er så opptatt av været som oss. Er det en dårlig vinter påvirker det omsetningen kraftig. Men januar 2018 blir antagelig tidenes beste. Når det er kaldt og snø på det sentrale Østlandet, der det bor flest folk, går det godt i sportsbransjen. Resten av fjoråret tok omsetningen seg noe opp. Samlet hadde kjedene en mikroskopisk omsetningsvekst fra 2016 til 2017, mindre enn tidligere år.

2 Tidligere har dere regnet med at sportskjedenes omsetning utgjør rundt 90 prosent av den totale omsetningen i bransjen. Er det fortsatt slik?

– Nei, salgskanalene er i endring. Historisk har vi lagt på 10 prosent på kjedeomsetningen for å finne den totale omsetningen i sportsbransjen. Da vi så på 2016-tallene måtte vi doble det. Vi har ikke regnet på totalen for bransjen i 2017 ennå, men tror vi må legge på mellom 15 og 20 prosent på kjedenes omsetning. Internettaktørene vokser mer enn de tradisjonelle sportsbutikkene. I tillegg ser vi at flere leverandører når forbrukerne direkte: Norrøna har 15 egne butikker og selger også direkte til forbrukeren over nett. Dessuten vokser outlet-markedet veldig, og varehus med bredt utvalg – som Biltema og Europris – har fått med seg at sportsbransjen har hatt en vanvittig vekst de siste årene. Den vil de ta del i, og selger mer sportsutstyr.

3 Hva betyr disse endringene for forbrukeren?

– Det er åpenbart at forbrukeren er den store vinneren. Tilgjengeligheten for sportsprodukter er bedre enn noen gang og konkurransen er knallhard. Du kan kjøpe joggesko på nett, fra sofaen, i helgen og få de hjem på døren mandag. Mange nettaktører strever med lønnsomheten på grunn av særdeles billige returordninger for forbrukeren: Selgeren er fleksibel og tar all kostnad hvis man vil kjøpe på nett og returnere varen.

4 Hvilke type utstyr hadde de største endringene i fjor?

– Friluftsliv hadde en fin vekst i fjor. Flere trekker ut i skog og mark, og kjøper produkter som skalljakker, joggesko og telt. Langrennsski gikk noe ned, som følge av flere dårlige snøvintre. Det ble solgt rundt 300.000 skipar i fjor, mens vi kommer til å ligge på rundt 400.000 par i år. Det selges også færre sykler, mens antall solgte elsykler går opp. Det ble solgt rundt 52.000 elsykler i sommerhalvåret i fjor.

5 Produsentene har konseptbutikker, Biltema og Europris selger sportsutstyr og det blir stadig flere rene nettaktører. Hva må sportskjedene gjøre fremover?

– De må gjøre ting på en annen måte enn konkurrentene. Det er nokså store avvik fra kjede til kjede. Vi ser at sport fortsatt i stor grad er lokal business, man bruker ofte butikken som er nærmest jobb eller hjemme. Det er ingen åpenbar trend at spesialistene utvikler seg bedre enn de store. (Vilkår)

Norsk hytteliv unikt i verden: - Hytta er som et familiemedlem
På 30 kvadratmeter i Orkanger er tre generasjoner samlet i harmoni. – Vi lever helt annerledes her oppe, sier Elisabeth Løhre (38). Men norsk hyttekultur kan by på mye friksjon, viser forskning.
02:26
Publisert: