Foodoras rosa syklister med store bokser på ryggen er blitt en vanlig en del av gatebildet i Oslo, Stavanger og Bergen. Matleverandøren har vokst raskt i Norge, og fjoråret var intet unntak, viser det nylig avlagte årsregnskapet.

I fjor omsatte den norske virksomheten for 78,4 millioner kroner, kraftig opp fra 36,4 millioner kroner i 2016. Det tilsvarer en omsetningsvekst på 115 prosent. For bare tre år siden var omsetningen én million kroner.

I minus

Veksten har ikke vært gratis: I 2016 endte selskapets resultatet kraftig i rødt, med minus 18 millioner kroner før skatt. I fjor bedret det seg, men de rosa syklistene i Norge er fortsatt åtte millioner kroner i minus før skatt.

Lønnskostnadene i selskapet økte i fjor til 53,6 millioner kroner, fra 34,9 millioner kroner i 2016.

La seg på fire hjul

Foodoras forretningsmodell er å inngå partnerskap med restauranter og sørge for hjemlevering. De tar en avgift av kundene, og også en andel av omsetningen til restauranten.

I begynnelsen av året ble det kjent at selskapet tar i bruk biler for første gang i Norge, og at innbyggere mellom ring 2 og ring 3 i Oslo, fra Smestad til Storo, kan bestille mat via tjenesten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.