Jernia-konsernet har lenge slitt tungt med store underskudd. Også i 2018 endte konsernregnskapet solid i rødt. Men forbedringen er likevel betydelig fra året før.

– Vi er rett og slett veldig godt fornøyde med utviklingen og forbedringen i 2018 selv om året endte i minus. Vi er godt i gang med snuoperasjonen, og driftsresultatet er samlet sett forbedret med 55 millioner kroner fra 2017, sier administrerende direktør Espen Karlsen.

Mer inspirasjon

– Vi la ned seks ulønnsomme butikker i fjor og omprofilerte åtte til det nye konseptet vårt der det skal bli lettere å finne frem. Alle varer blir nå gruppert etter hva de skal brukes til, og det blir mer lys, flere digitale skjermer og rett og slett mer inspirasjon i butikkene. Dessuten blir butikkene noe mindre enn de er i dag med noe færre varelinjer, mens vi samtidig breier oss ut innen blant annet kjeler, panner, grill og baking, sier Karlsen, som også har åpnet to nye butikker så langt i år.

– Det er ingen tvil om at en slik omstilling er kostbar; det koster både å legge ned butikker, og det koster å stenge dem i et par uker for omprofilering. 2018-tallene er selvfølgelig preget av det, sier han.

Har lange briller

Karlsen understreker at selv om omsetningen i detaljselskapet endte på samme nivå som i 2017, rundt 820 millioner kroner, var det en liten vekst for sammenlignbare butikker på vel tre prosent. Nettbutikken økte samtidig salget med 155 prosent.

– Og nå er vi blitt det som gjerne kalles en helintegrert «omnichannel»; du kan eksempelvis handle i butikken og få varene sendt hjem eller kjøpe på nett og bytte i butikk. Og det er jo det som er fremtiden: nett i kombinasjon med fysiske butikker. Og sykefraværet faller fra nær seks til under fem prosent, noe som jo tyder på at medarbeiderne har det bedre på jobb. Det er veldig gledelig, og alle «jernianerne» har gjort en fantastisk jobb, mener han.

«Fin utvikling»

Driften i grossistselskapet gikk omtrent i null i resultat før avskrivninger – og detaljselskapet endte på minus 14 millioner, ifølge Karlsen.

– Så dette begynner å ligne noe. Vi har en veldig fin utvikling og skal selvfølgelig snart tjene penger igjen, men jeg tør ikke love at det blir allerede i år, sier han og legger i forbifarten til at regnskapet også er preget av en nedskrivning av verdiene i datterselskaper på 57 millioner kroner i 2018.

– Det er bare en tilpasning til realitetene der tallene nå bedre reflekterer de verdiene som ligger der.

– Så i sum er vi og eierne godt fornøyde. Ryddeprosessen tar tid og er langt fra over, men vi har de «lange brillene» på, sier Karlsen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.