– Vi har ikke fått det til i Sverige, erkjenner Jernia-sjef Espen Karlsen (50).

I fjor høst startet et løp der planen er at den siste butikken skal være solgt før året er omme.

– Vi har slitt der. Jernia solgte for noen år siden brorparten av den svenske virksomheten til forhandlerne, men beholdt noen få egeneide butikker. Det har vist seg å være dårlig butikk. Det er ingen stordriftsfordeler eller for den saks skyld andre fordeler, å beholde tre butikker i et annet land, forklarer Karlsen.

– Så fra nå av skal vi konsentrere oss kun om Norge. Og der går det nå meget bra, sier han.

Første siden 2013

Regnskapet for Jernia, jernvarekjeden med til sammen snaut 130 egeneide og forhandlereide butikker, viser nok et år med underskudd; riktignok redusert betydelig fra 2018.

– Men det viktigste er ikke resultatet isolert sett. Det ble veldig påvirket av dårlig vær i fjor vår med blant annet elendig grillsalg. Det viktigste er at vi har fått ryddet opp og har skapt en grunnleggende positiv trend fra høsten i fjor. Kundeveksten fortsatte helt frem til koronakrisen slo inn i mars, sier Espen Karlsen.

For da var det bom stopp. Men det varte ikke lenge før aktiviteten tok seg opp igjen.

– Og så langt i år ligger vi nå 20 prosent over fjoråret i omsetning. Det er moro, for det viser at vi er relevante for folk flest. Det betyr også at vi endelig vil få overskudd i år for første gang siden 2013, mener Karlsen.

Det er særlig vekst innen grillutstyr, maling og kjøkkenutstyr i kjølvannet av koronakrisen.

– Mange tenker at dersom du skal snu en varehandelsbedrift, må du si opp folk og kutte kostnader. Men det handler ikke om det; det handler snarere om å investere i folk på begge sider av kassen. Og det er det vi har gjort. Spesialisering og fagkunnskap er vårt store fortrinn, mener han.

– Vi har satset offensivt på menneskene og blant annet utdannet fargerådgivere i samarbeid med malingsprodusenten Jotun. Det har vært svært vellykket med økning i malingssalget på godt over 20 prosent, sier Karlsen.

Mer netthandel

Espen Karlsen legger ikke skjul på at konkurransen om folks tid og lommebok er beinhard. Jernia svarer blant annet med økt satsing på netthandel og på salg av tjenester.

– Det kan være utleie av alt fra slagdrill til tepperenser eller høytrykksspylere. Her er vi i den spede begynnelsen. Det handler om å tilpasse seg etterspørselen, sier Karlsen som kom til stillingen som Jerniasjef i 2017. Tidligere var han hotelldirektør på blant annet The Thief i Oslo og Farris Bad i Larvik.

– Hotelldriverne sliter med høye leiepriser for tiden – og det gjør vel dere også?

– Ja, og det er det neste store slaget som vil komme. Det er liten tvil om at nivåene for minimumsleie i kjøpesentrene er for høye. Her er vi nødt til å komme i dialog med utleierne slik at vi får mer prosentleie. Det er det som skal til for at butikkene begynner å tjene penger litt tidligere enn de klarer i dag, mener han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.