2017 ble et godt år for turtøyprodusenten Stormberg. Konsernet fikk et resultat før skatt på 33,8 millioner kroner i fjor.

– Vi er veldig fornøyde med fjoråret. Vi økte overskuddet i et år med tøff konkurranse, sier Stormbergs nye konsernsjef Leif Westgård.

Stormberg-konsernet økte omsetningen noe i fjor, fra 361 millioner kroner i 2016 til 368 millioner kroner i 2017. I løpet av fjoråret ble det solgt 1,8 millioner sports- og turtøyplagg

Konsernsjef Leif Westgård i Stormberg.
Konsernsjef Leif Westgård i Stormberg. (Foto: Foto: Pressebilde)

Samtidig ble driftsresultatet mer enn doblet. Turtøyprodusenten fikk et driftsresultat på 27,1 millioner kroner i fjor, mot 11,6 millioner kroner året før.

– Årsaken til at det gikk så bra er at vi har hatt fokus på driftsoptimalisering. Vi har vurdert løpende leieavtaler og vært mer kritisk til å inngå nye leieavtaler. Omsetningen har ikke økt så mye, så resultatet skyldes at vi har tatt ned kostnader, sier Westgård.

Utbytte på 50 millioner kroner

Stormberg eies 100 prosent av Steinar J. Olsen, som frem til nylig har vært daglig leder i konsernet. Nå skal Olsen være en «arbeidende styreleder».

DN forsøkte torsdag å komme i kontakt med Olsen, men ble henvist til den nye konsernsjefen for kommentarer til regnskapet.

Av resultatet for fjoråret fremgår det at Olsen har tatt ut et tilleggsutbytte på 50 millioner kroner i 2017. Det er det klart høyeste utbyttet eieren har tatt ut på et år. Frem til nå har 15 millioner kroner vært det meste Olsen har tatt ut.

– Det er fremdeles god egenkapital i selskapet, og da er det ikke unaturlig at vår eier tar ut et større utbytte, sier Westgård.

Olsen har imidlertid lånt 30 millioner kroner tilbake til selskapet, viser regnskapet.

– Han har latt 30 millioner stå igjen i selskapet, og av de resterende 20 millionene bruker han 14 til 15 millioner på skatt. Vi har heldigvis en eier som har bena godt plantet på jorden og er opptatt av å trygge virksomheten langt frem i tid, sier Westgård.

– Det har vært en nøysom utbyttepolitikk tidligere, så at det tas ut et større utbytte nå er ikke unaturlig, legger han til.

Digitalisering

Konsernsjefen forteller at Stormberg er i gang med en digitaliseringsprosess.

– Vi er i ferd med å endre våre fysiske butikker og øker satsingen på nett. Vi satser på å generere vekst på å bli enda bedre digitalt og å treffe kundene på de plattformene de er på, sier Westgård.

Han viser til at det nå stadig skjer endringer i måten man betaler på både i butikk og på nett. Denne uken ble betalingsløsningen Apple Pay lansert i Norge.

– Det blir blant annet endringer innen betalingsløsninger. Vi jobber hardt med å få etablert den digitale opplevelsen i butikk, og å gjøre det enda mer sømløst, sier Westgård.

Fire konkurser før Stormberg

I et intervju med DN i fjor fortalte Stormberg-eier Steinar Olsen at han gikk konkurs fire ganger før han lyktes med turtøymerket Stormberg.

– Det var aldri et alternativ å gi opp. Jeg hadde en sterk drøm om å drive for meg selv. Jeg prøvde å lære av feilene og gå videre, sa Olsen.

Olsen startet sitt første selskap allerede da han var 16 år. Etter de fire konkursene før Olsen fylte 30 fikk han en tidsbegrenset karantene fra å starte nye selskaper. (Vilkår)

– Jeg vil vise at jeg har guts, selv om jeg kommer fra en slik familie
Katharina Andresen skal ta familiebedriften Ferd videre, men ønsker ikke å bli satt i bås som en arving.
02:06
Publisert: