«Da var det slutt på Stormberg-produkter her i huset. Ønsker dere en heidundrende konkurs i 2018», er bare en av en lang rekke meldinger Stormberg-kunder har kommet med på selskapets Facebook-side siden nyheten om partnerskapet med WWF Norge ble kjent på nyttårsaften.

Her er flere:

«Da er Stormberg historie i min garderobe. De jeg har blir brent på bålet.»

«Da er mail sendt og mitt kundeforhold med Stormberg bes avsluttet. Har handlet mye fra Stormberg, men samarbeid med en organisasjon som har som mål å utradere norsk utmarksnæring gjorde det enkelt.»

Uglesett

Stormberg, som eies av kristiansanderen Steinar J. Olsen (47), er Norges største turtøyprodusent målt i antall solgte plagg årlig; rundt tre millioner. Selskapet har nær 300.000 følgere på Facebook.

På fjorårets siste dag publiserte selskapet nyheten om partnerskapet med WWF Norge samt en video der Olsen intervjuer avtroppende WWF-leder Nina Jensen om hvor viktig det er å ta vare på truede dyrearter. Den har fått over 120.000 visninger og hundrevis av kommentarer og delinger.

Støtten fra Stormberg til WWF skal gå til vern av den sterke truede hubroen (bildet). Men det demper ikke kritikken i sosiale medier.
Støtten fra Stormberg til WWF skal gå til vern av den sterke truede hubroen (bildet). Men det demper ikke kritikken i sosiale medier. (Foto: Næss, Øyvind Nordahl/VG/NTB Scanpix)

De sterke reaksjonene mot avtalen kommer særlig fra jegere og ulvemotstandere i kjølvannet av at WWF sist høst gikk til søksmål mot den norske stat for å stanse ulvejakten.

Stormberg har i sosiale medier forsøkt å roe gemyttene ved å presisere at samarbeidet med WWF i all hovedsak handler om å redde den utrydningstruede hubroen, Norges største ugle. Men det har ikke stagget kritikerne nevneverdig. Her er ytterligere tre kommentarer på Facebook:

«Storforbruker av Stormberg. Men nå er det stopp. Alt skal hives og aldri kjøpes igjen!»

«Skuffende. Velger å boikotte alle deres produkter og skal anbefale alle andre om å gjøre det samme.»

«Må 2018 bli året Stormberg forsvinner.»

Svarer med å doble støtten

Mandag 1. januar skrev Stormberg-eier Steinar J. Olsen på Twitter at «vi har mistet kunder og det er blitt brent noen Stormberg-plagg etter at vi fortalte om partnerskapet med WWF Norge. Det viser viktigheten av at noen står opp for truede dyrearter og biologiske mangfold! Vi gleder oss til samarbeid til beste for naturen:)».

Tirsdag, da motstanden mot avtalen eskalerte ytterligere i sosiale medier, valgte Olsen å gå enda mer offensivt til verks og skrev at «motstanden mot samarbeid med WWF Norge inspirerer oss til å styrke engasjementet for å ta vare på truede dyrearter og det biologiske mangfoldet. Derfor dobler vi den økonomiske støtten fra neste år».

Steinar J. Olsen sier dette betyr at den årlige støtten i år på 400.000 kroner vil bli doblet neste år. På spørsmål om han er overrasket over alle de negative reaksjonene, skriver han i en epost at «Vi er vant til at Stormbergs samfunnsengasjement utløser kraftige reaksjoner fra enkelte. Det har vi sett spesielt når det gjelder vårt arbeid for økt inkludering og integrering, men vi velger å stå for det vi tror på uavhengig av reaksjoner som kommer. Jeg er overrasket over hvor sterkt enkelte reagerer når det gjelder samarbeid med en miljøorganisasjon som WWF, men jeg tror de aller fleste er enige i at vi har et ansvar for å ta vare på naturen vi alle setter pris på».

Han legger til at til de «som ønsker å brenne Stormberg-plaggene, vil jeg oppfordre til heller å ta turen til nærmeste Stormberg-butikk for å pante klærne og gjennom det sørge for at noen andre kan få glede av turtøyet. Gjenbruk av klær er mer klimavennlig enn å brenne klær».(Vilkår)

AUF-lederen: – Viktig at det har kommet en reaksjon
AUF-leder Mani Hussaini ga en kort kommentar på vei inn til sentralstyremøte i Ap, der anklagene mot nestleder Trond Giske behandles.
00:40 Min
Publisert: